Vergeten concept: Rover JET1, eerste auto met straalmotor

De Tweede Wereldoorlog leidde ook tot een technologische wapenwedloop. In de luchtvaart werkten alle ingenieurs aan een nieuw soort motor: de gasturbine voor straaljagers. De futuristische en opwindende technologie dook echter ook op in de autosector.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 augustus 2020
  • Divers

Rover, dat sterk betrokken was bij de ontwikkeling van straalmotoren met Rolls-Royce, bleef op het idee verder werken nadat de wapenstilstand was getekend. De Britse constructeur zag zelfs een mogelijkheid voor auto’s en ontwikkelde daarom het prototype JET1, dat was uitgerust met een gasturbine.

Vergeten concept: Rover JET1, eerste auto met straalmotor

Rover boekte slechts langzaam vooruitgang, zoals het wel vaker gaat met ontdekkingsreizigers. Een straalmotor in een auto monteren, dat was nog nooit gedaan. De turbine was al klaar in 1947, maar het duurde nog eens drie jaar om hem onder de motorkap van een auto te proppen. Vooral de transmissie bleek een hoofdbreker.

Vergeten concept: Rover JET1, eerste auto met straalmotor

Begin de jaren 1950 leek de turbinemotor voor velen de oplossing voor de toekomst, maar paradoxaal genoeg geloofde Rover er steeds minder in. Of toch voor de nabije toekomst. De motor hing namelijk niet genoeg aan het gas, maakt een hels kabaal, bood geen enkele motorrem en stootte extreem hete gassen uit. In 1950 werd echter toch een eerste prototype gelanceerd dat bijna 140 km/u haalde, destijds een zeer hoge snelheid.

Vergeten concept: Rover JET1, eerste auto met straalmotor

De Britten hielden het daar niet bij en gingen verder op het ingeslagen pad. Er werd een nieuw turbine geïnstalleerd, het prototype werd verfijnd en in 1952, op de snelweg van Jabbeke in België, ging de JET1 harder dan… 240 km/u. Die bemoedigende resultaten stimuleerden Rover om door te zetten. Helaas werd nooit een productiemodel met de techniek uitgerust, al scheelde het in 1963 heel weinig in de P6. Maar dat is een verhaal voor een andere keer.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km