Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
We hadden het er recent nog over: in de jaren ’60 kocht Rover een 3.5-V8 van Buick. Deze geheel lichtmetalen motor was oorspronkelijk bestemd voor comfortabele berlines, maar de ingenieurs stonden te springen om aan de slag te gaan met het ongelooflijke potentieel van deze krachtbron. En zo dook al snel het idee van een sportwagen op. In alle discretie begonnen een paar gepassioneerde mensen dit raspaardje te bedenken, aangedreven door de kerngezonde V8.
In 1967 vlotte de studie goed. De motor was centraal achterin gemonteerd, maar aan de rechterkant, om ruimte te laten voor de transmissie. Het geheel was opmerkelijk compact. De ingenieurs waren enthousiast na de eerste testritten en gingen uit van een snelle marktintroductie, eventueel onder de merknaam Alvis, die deed dromen van briljante vooroorlogse sportwagens en comfortabele coupés uit de jaren ’50. Naar journalisten werden veelbelovende persberichten uitgestuurd en in de VS, de markt die bij uitstek verzot was op dit soort modellen, werd er zelfs al een prijskaartje op gehangen.
Eind de jaren ’60 kampte de Leyland-groep (het moederhuis van Rover) echter met een onbekwaam management, dat bovendien werd geconfronteerd met een krimpende economische context en, vooral, agressieve vakbonden die steeds weer gingen staken. De val was ingezet en het project werd vergeten. Rover moest zich concentreren op het recycleren van bestaande modellen. Het prototype van de P6BS bestaat echter nog en is te zien in het British Motor Museum.De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.