Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Doet de auto je denken aan de Lotus Elise? Dat is geen toeval: om dit project in goede banen te leiden, deed de VW-groep een beroep op Julian Thomson, die betrokken was bij de ontwikkeling van de kleine Brit.
Lees de technische kenmerken en je ziet meteen dat de auto rechtstreeks is afgeleid uit de racewereld. Te beginnen bij zijn chassis: de Formula staat op een structuur van aluminium met koetswerkelementen in composietmaterialen.
De motor blijft niet achter: die komt namelijk rechtstreeks uit de WRC: het gaat om een tweeliter viercilinder turbobenzine, met maar liefst 20 kleppen (5 per cilinder) en een vermogen van 240 pk. Hij is gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak, die ook van een racewagen is afgeleid.
Met minder dan 900 kg op de weegschaal en een koppelrijke motor (295 Nm tussen 2.100 en 4.800 tpm) haalde de Formula een topsnelheid van 235 km/u en zou hij volgens Seat 100 km/u aantikken na 4,7 seconden.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.