Volvo
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
In 2004 stelde Chrysler een van zijn meest ambitieuze en realistische conceptcars ooit voor. Helaas besliste het management dat de 850 pk sterke supercar met V12 er nooit zou komen…
Begin jaren 2000 was bij Chrysler een kleine revolutie aan de gang. Het Amerikaanse merk, dat in de jaren 1990 vooral banale en troosteloze auto’s had gebouwd, durfde het ineens aan om de kaart van de gewaagde en onderscheidende auto’s te spelen, met modellen zoals de PT Cruiser of de Crossfire. En op het Internationale Autosalon van Noord-Amerika van 2004 kwam het met een nog grotere verrassing: Chrysler, een merk dat gewoon was om conventionele auto’s te bouwen, onthulde de concept ME Four-Twelve, een supersportwagen met centraal achterin gemonteerde V12.
Extreem krachtig…
Met uitzondering van het typische gevleugelde logo van het merk had de ME Four-Twelve niets gemeenschappelijk met de andere modellen van het Chrysler-gamma. Hij stond op een aluminium chassis met koolstofvezel versterkingen. Dat laatste ultralichte materiaal werd ook voor het koetswerk gebruikt. Qua motor mocht hij een AMG-V12 lenen van 6,0 liter, die hij centraal achterin droeg. Dankzij vier turbo’s schopte de twaalfcilinder het tot 850 pk en… 1.150 Nm koppel.
… en extreem snel
In combinatie met de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling die Ricardo speciaal voor deze auto had ontwikkeld beloofde hij een theoretische topsnelheid van 400 km/u. Zijn pluimgewicht van 1,3 ton vergemakkelijkte bovendien het werk van de 850 paardjes, die het beest in slechts 2,9 seconden van 0 naar 60 mph (96 km/u) stuwden.
“Te duur om te maken”
Helaas kwam het door de te grote kosten nooit tot een productieversie van deze “Super-Chrysler”, hoewel daar bij de ontwikkeling van de conceptcar wel rekening mee was gehouden. Bovendien zou de Four-Twelve ongetwijfeld een rivaal zijn geweest voor de supersporter van moederhuis Daimler: de Mercedes SLR McLaren, die wel in productie mocht gaan.
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 20 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of Porsche Taycan Turbo S tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 13 of 14 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!