Vergeten GTI: Renault 18 Turbo, de ultieme ‘sleeper’

De Renault 18 Turbo is het toonbeeld van een saaie berline… met verbluffende prestaties. Ondanks zijn historische belang en zijn prestaties laten verzamelaars hem links liggen. Is nu het moment om daar gebruik van te maken?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 september 2021
  • Divers

We keren terug naar de jaren ’70. Renault verraste vriend en vijand in het Formule 1 met zijn eenzitters met V6-turbo, een première. Het begin was moeilijk en ging gepaard met regelmatige pannes, maar tegen het einde van het decennium slaagden de Fransen erin om de betrouwbaarheid aanvaardbaar te maken. En dus vond de turbo langzaam maar zeker zijn weg naar de productiemodellen. Destijds was dat een kleine revolutie…

De sleeper bij uitstek

Aan de vooravond van de jaren ’80 maakte namelijk slechts een handvol heel exclusieve auto’s gebruik van deze “magische blaaspijp”… En tussen die wilde bende stelde Renault zijn R18 Turbo voor. Het was een onwaarschijnlijk model aangezien de Renault 18 verder een oersaaie berline was: een motor met zijdelingse distributie, een eigentijds maar wat karakterloos design, een starre achteras en voorwielaandrijving. Door er een turbo in te gooien en hem de prestaties van de beste GTI’s van zijn tijd te geven veranderde hij in de gezinsberline bij uitstek voor sportieve ouders die hun brave imago wilden behouden.

Tot 125 pk

De klassieke motor van 1,6 liter gebruikte zijn turbo om 110 pk te ontwikkelen. Hij was gekoppeld aan een manuele versnellingsbak en beloofde een topsnelheid van 185 km/u en een sprint naar 100 km/u in een dikke 10 seconden. Vandaag lijken dat matige tijden, maar destijds waren dat zeer respectabele waarden. Doorheen de jaren bleef Renault het model verder verfijnen. Er volgde een break, het vermogen ging naar 125 pk en er kwam zelfs een automatische versnellingsbak (met 3 verhoudingen).

5 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • De R18 Turbo was in productie van 1980 tot 1985 maar lijkt vandaag volledig uit het straatbeeld verdwenen.
  • Een mooi exemplaar brengt maximaal 7.000 euro op.
  • De techniek is solide, maar wees voorzichtig met de turbo.
  • De afwerking is behoorlijk triestig.
  • Ga voor een manuele versnellingsbak om het potentieel van het model te kunnen benutten.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 26.599
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 21.500
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 14.748
2020

Benzine, Manueel

€ 26.400
2021
15 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 7.995
2013
46.900 km

Diesel, Manueel

€ 13.299
2013
72.298 km

Benzine, Manueel

€ 9.500
2016
38.624 km

Benzine, Manueel

€ 7.495
2014
68.500 km