Vergeten GTI: Renault 18 Turbo, de ultieme ‘sleeper’

De Renault 18 Turbo is het toonbeeld van een saaie berline… met verbluffende prestaties. Ondanks zijn historische belang en zijn prestaties laten verzamelaars hem links liggen. Is nu het moment om daar gebruik van te maken?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 september 2021
  • Divers

We keren terug naar de jaren ’70. Renault verraste vriend en vijand in het Formule 1 met zijn eenzitters met V6-turbo, een première. Het begin was moeilijk en ging gepaard met regelmatige pannes, maar tegen het einde van het decennium slaagden de Fransen erin om de betrouwbaarheid aanvaardbaar te maken. En dus vond de turbo langzaam maar zeker zijn weg naar de productiemodellen. Destijds was dat een kleine revolutie…

De sleeper bij uitstek

Aan de vooravond van de jaren ’80 maakte namelijk slechts een handvol heel exclusieve auto’s gebruik van deze “magische blaaspijp”… En tussen die wilde bende stelde Renault zijn R18 Turbo voor. Het was een onwaarschijnlijk model aangezien de Renault 18 verder een oersaaie berline was: een motor met zijdelingse distributie, een eigentijds maar wat karakterloos design, een starre achteras en voorwielaandrijving. Door er een turbo in te gooien en hem de prestaties van de beste GTI’s van zijn tijd te geven veranderde hij in de gezinsberline bij uitstek voor sportieve ouders die hun brave imago wilden behouden.

Tot 125 pk

De klassieke motor van 1,6 liter gebruikte zijn turbo om 110 pk te ontwikkelen. Hij was gekoppeld aan een manuele versnellingsbak en beloofde een topsnelheid van 185 km/u en een sprint naar 100 km/u in een dikke 10 seconden. Vandaag lijken dat matige tijden, maar destijds waren dat zeer respectabele waarden. Doorheen de jaren bleef Renault het model verder verfijnen. Er volgde een break, het vermogen ging naar 125 pk en er kwam zelfs een automatische versnellingsbak (met 3 verhoudingen).

5 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • De R18 Turbo was in productie van 1980 tot 1985 maar lijkt vandaag volledig uit het straatbeeld verdwenen.
  • Een mooi exemplaar brengt maximaal 7.000 euro op.
  • De techniek is solide, maar wees voorzichtig met de turbo.
  • De afwerking is behoorlijk triestig.
  • Ga voor een manuele versnellingsbak om het potentieel van het model te kunnen benutten.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km