Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Renault 18 Turbo is het toonbeeld van een saaie berline… met verbluffende prestaties. Ondanks zijn historische belang en zijn prestaties laten verzamelaars hem links liggen. Is nu het moment om daar gebruik van te maken?
We keren terug naar de jaren ’70. Renault verraste vriend en vijand in het Formule 1 met zijn eenzitters met V6-turbo, een première. Het begin was moeilijk en ging gepaard met regelmatige pannes, maar tegen het einde van het decennium slaagden de Fransen erin om de betrouwbaarheid aanvaardbaar te maken. En dus vond de turbo langzaam maar zeker zijn weg naar de productiemodellen. Destijds was dat een kleine revolutie…
Aan de vooravond van de jaren ’80 maakte namelijk slechts een handvol heel exclusieve auto’s gebruik van deze “magische blaaspijp”… En tussen die wilde bende stelde Renault zijn R18 Turbo voor. Het was een onwaarschijnlijk model aangezien de Renault 18 verder een oersaaie berline was: een motor met zijdelingse distributie, een eigentijds maar wat karakterloos design, een starre achteras en voorwielaandrijving. Door er een turbo in te gooien en hem de prestaties van de beste GTI’s van zijn tijd te geven veranderde hij in de gezinsberline bij uitstek voor sportieve ouders die hun brave imago wilden behouden.
De klassieke motor van 1,6 liter gebruikte zijn turbo om 110 pk te ontwikkelen. Hij was gekoppeld aan een manuele versnellingsbak en beloofde een topsnelheid van 185 km/u en een sprint naar 100 km/u in een dikke 10 seconden. Vandaag lijken dat matige tijden, maar destijds waren dat zeer respectabele waarden. Doorheen de jaren bleef Renault het model verder verfijnen. Er volgde een break, het vermogen ging naar 125 pk en er kwam zelfs een automatische versnellingsbak (met 3 verhoudingen).
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.