Vergeten GTI: Renault 18 Turbo, de ultieme ‘sleeper’

De Renault 18 Turbo is het toonbeeld van een saaie berline… met verbluffende prestaties. Ondanks zijn historische belang en zijn prestaties laten verzamelaars hem links liggen. Is nu het moment om daar gebruik van te maken?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 september 2021
  • Divers
  • 2.601 weergaven

We keren terug naar de jaren ’70. Renault verraste vriend en vijand in het Formule 1 met zijn eenzitters met V6-turbo, een première. Het begin was moeilijk en ging gepaard met regelmatige pannes, maar tegen het einde van het decennium slaagden de Fransen erin om de betrouwbaarheid aanvaardbaar te maken. En dus vond de turbo langzaam maar zeker zijn weg naar de productiemodellen. Destijds was dat een kleine revolutie…

De sleeper bij uitstek

Aan de vooravond van de jaren ’80 maakte namelijk slechts een handvol heel exclusieve auto’s gebruik van deze “magische blaaspijp”… En tussen die wilde bende stelde Renault zijn R18 Turbo voor. Het was een onwaarschijnlijk model aangezien de Renault 18 verder een oersaaie berline was: een motor met zijdelingse distributie, een eigentijds maar wat karakterloos design, een starre achteras en voorwielaandrijving. Door er een turbo in te gooien en hem de prestaties van de beste GTI’s van zijn tijd te geven veranderde hij in de gezinsberline bij uitstek voor sportieve ouders die hun brave imago wilden behouden.

Tot 125 pk

De klassieke motor van 1,6 liter gebruikte zijn turbo om 110 pk te ontwikkelen. Hij was gekoppeld aan een manuele versnellingsbak en beloofde een topsnelheid van 185 km/u en een sprint naar 100 km/u in een dikke 10 seconden. Vandaag lijken dat matige tijden, maar destijds waren dat zeer respectabele waarden. Doorheen de jaren bleef Renault het model verder verfijnen. Er volgde een break, het vermogen ging naar 125 pk en er kwam zelfs een automatische versnellingsbak (met 3 verhoudingen).

5 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • De R18 Turbo was in productie van 1980 tot 1985 maar lijkt vandaag volledig uit het straatbeeld verdwenen.
  • Een mooi exemplaar brengt maximaal 7.000 euro op.
  • De techniek is solide, maar wees voorzichtig met de turbo.
  • De afwerking is behoorlijk triestig.
  • Ga voor een manuele versnellingsbak om het potentieel van het model te kunnen benutten.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

Bentley: aangepaste rijbewijsregels voor zware elektrische auto’s nodig

Bentley: aangepaste rijbewijsregels voor zware elektrische auto’s nodig

Volgens het Britse merk is de limiet van 3,5 ton voor een rijbewijs B niet compatibel met zware elektrische auto’s en lobbyt moederhuis Volkswagen in Europa voor een aanpassing van de regels.

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

Aanbevolen tests voor jou

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km