Vergeten GTI: Simca 1100 TI, sportieveling in de schaduw

De onterecht vergeten Simca 1100 TI leeft in de schaduw van de krachtiger Renault 8 Gordini en andere Simca’s 1000 Rallye. Maar dat is des te meer een reden om ervan te profiteren, want deze kleine Simca koop je voor een fractie van de prijs.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 augustus 2021
  • Divers

In 1967 lanceerde Simca de 1100, een kleine, moderne berline met strakke lijnen, een kofferklep en voorwielaandrijving. Van bij zijn lancering was hij een succes. Er bestonden dan ook talrijke afgeleiden van deze knapperd, zoals een break of een pick-up. Toch zou het nog tot 1973 duren voor Simca de sportieve variant 1100 TI lanceerde. Ga niet af op dat cijfer, want zijn motor was die van de 1200 S, een viercilinder van 1,3 liter die door twee dikke carburatoren ademde en die 82 pk ontwikkelde.

Met zijn oorlogstenue (extra schijnwerpers, chroomstrip, specifieke logo’s,…) en zijn opgevoerde motor werd de 1100 TI de lieveling van sportieve papa’s. Die laatsten ontdekten met verrukking een volledig dashboard vol kleine, ronde tellers die heel sportief oogden. En verder was er de ronkende manier waarop de motor in de toeren klom, terwijl het voorwielaangedreven rijgedrag geruststellend was.

5 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • De Simca 1100 TI is vandaag heel zeldzaam en wisselt van hand voor minder dan 10.000 euro wanneer hij in goede staat verkeert.
  • Kies voor een volledige auto, want wisselstukken zijn onvindbaar.
  • De motor is stevig, maar de synchro’s van de versnellingsbak verslijten sneller.
  • Zoals elke auto van de jaren ’70 (1973-1978) is de 1100 TI gevoelig voor roest.
  • In de praktijk is hij een heel levendige auto die veel sensaties biedt en die toch… praktisch is.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km