Vergeten GTI’s: Peugeot 405 Mi16 en T16, strijders

Niet enkel kleine auto’s hebben recht op een sportieve afgeleide. In het spoor van de 205 en de 309 GTI mocht ook de 405 van Peugeot de handschoenen afwerpen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 september 2021
  • Divers
  • 6.608 weergaven

De in 1987 voorgestelde Peugeot 405 was een brave en licht statige berline. Een echte Peugeot, dus. Maar de 405 was ook een leeuw die zijn klauwen kon uitslaan: de Mi16-versie kreeg namelijk een arsenaal van de bovenste plank. Zijn viercilindermotor van 1,9 liter was opgevoerd tot 160 pk, beloofde een top van 220 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 9 seconden. Zijn pittige prestaties werden benadrukt door een meer ‘viriel’ uiterlijk, met de onmisbare zijschorten en kofferspoiler. De concurrentie moest zich schrap zetten.

Doorheen de jaren gleed de 405 af naar iets minder goed: hij kreeg een vierwielaangedreven variant (Mi16 X4), maar verloor aan vermogen op markten die een katalysator vereisten. Na zijn facelift gingen sportieve bestuurders mokken: de Mi16 verloor een beetje van zijn glans omdat hij zwaarder werd en tegelijk een kleine tien pk verloor…

T16

Maar het klapstuk was de T16, met zijn turbomotor die 200 pk beloofde. Omdat het vermogen aan de vier wielen werd doorgegeven piekte de efficiëntie en haalde de auto 235 km/u. Helaas maakten slechts weinigen er gebruik van, want er werden maar iets meer dan 1.000 exemplaren van verkocht.

Wat je moet weten:

  • De 405 is een solide auto, wat zich helaas vertaalt in zeer hoge kilometerstanden…
  • Reken op 10.000 euro voor een heel mooie Mi16 en meer dan 20.000 euro voor een uiterst zeldzame T16. Het is moeilijk om een prijs te kleven op de Mi16 X4 omdat die zo zelden op de markt komt, maar hij situeert zich ongetwijfeld ergens tussen de twee extremen.
  • Het rijgedrag is nog heel modern, met een precieze wegligging, een nerveuze motor en behoorlijk stevige remmen. Het ontbreekt de atmosferische versies echter aan koppel bij lage toerentallen, wat zij die turbomotoren gewoon zijn kan tegenvallen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km