Vergeten GTI’s: Peugeot 405 Mi16 en T16, strijders

Niet enkel kleine auto’s hebben recht op een sportieve afgeleide. In het spoor van de 205 en de 309 GTI mocht ook de 405 van Peugeot de handschoenen afwerpen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 september 2021
  • Divers

De in 1987 voorgestelde Peugeot 405 was een brave en licht statige berline. Een echte Peugeot, dus. Maar de 405 was ook een leeuw die zijn klauwen kon uitslaan: de Mi16-versie kreeg namelijk een arsenaal van de bovenste plank. Zijn viercilindermotor van 1,9 liter was opgevoerd tot 160 pk, beloofde een top van 220 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 9 seconden. Zijn pittige prestaties werden benadrukt door een meer ‘viriel’ uiterlijk, met de onmisbare zijschorten en kofferspoiler. De concurrentie moest zich schrap zetten.

Doorheen de jaren gleed de 405 af naar iets minder goed: hij kreeg een vierwielaangedreven variant (Mi16 X4), maar verloor aan vermogen op markten die een katalysator vereisten. Na zijn facelift gingen sportieve bestuurders mokken: de Mi16 verloor een beetje van zijn glans omdat hij zwaarder werd en tegelijk een kleine tien pk verloor…

T16

Maar het klapstuk was de T16, met zijn turbomotor die 200 pk beloofde. Omdat het vermogen aan de vier wielen werd doorgegeven piekte de efficiëntie en haalde de auto 235 km/u. Helaas maakten slechts weinigen er gebruik van, want er werden maar iets meer dan 1.000 exemplaren van verkocht.

Wat je moet weten:

  • De 405 is een solide auto, wat zich helaas vertaalt in zeer hoge kilometerstanden…
  • Reken op 10.000 euro voor een heel mooie Mi16 en meer dan 20.000 euro voor een uiterst zeldzame T16. Het is moeilijk om een prijs te kleven op de Mi16 X4 omdat die zo zelden op de markt komt, maar hij situeert zich ongetwijfeld ergens tussen de twee extremen.
  • Het rijgedrag is nog heel modern, met een precieze wegligging, een nerveuze motor en behoorlijk stevige remmen. Het ontbreekt de atmosferische versies echter aan koppel bij lage toerentallen, wat zij die turbomotoren gewoon zijn kan tegenvallen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: van onbekend merk tot niet meer weg te denken autobouwer!

Vergeten concept: van onbekend merk tot niet meer weg te denken autobouwer!

Het Salon van Turijn, 1974. Deze auto trekt met zijn scherpe en avant-gardistische lijnen de aandacht van het publiek. Nochtans was het merk dat deze coupé toonde nog redelijk onbekend!

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Door credits te kopen bij de elektrische autobouwer vermijden de Britten Europese boetes.

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

De Italiaanse designer en bedenker van de oorspronkelijke Countach is niet te spreken over de moderne herinterpretatie van het model door Lamborghini. En dat laat hij luid en duidelijk blijken…

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 20.990

Diesel, Manueel

€ 37.510
14 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.596

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 2.995
106.094 km

Diesel, Automaat

€ 11.999
114.444 km
€ 11.750
83.347 km

Diesel, Manueel

€ 8.999
111.381 km