Vergeten model: Aston Martin DB1, het begin

Neen, de DB1 was niet het eerste model van het merk. Het werd in 1913 opgericht, maar na de Tweede Wereldoorlog verkeerde Aston Martin in grote financiële problemen, tot het werd gered door een vooruitziende man.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 03 februari 2020
  • Divers

Aston Martin is niet uit het nieuws weg te slaan na de overname door de Canadese miljardair Lawrence Stroll. Voor Stroll had een zekere David Brown al veel interesse gevoeld voor het Britse merk. De rijke industrieel had succes geboekt met het bouwen van tractoren en redde het merk van het bankroet in 1947. Volgens de legende zou hij van het potentieel van Aston Martin overtuigd zijn geraakt na een testrit met het vooroorlogse prototype Atom. Zodra hij bij het merk begon, gaf hij opdracht tot een studie voor een toerismewagen op basis van diezelfde Atom. Het prototype was uitgerust met een viercilindermotor en nam deel aan de 24 Uur van Spa in 1948, waar het met de overwinning aan de haal ging.

Vergeten model: Aston Martin DB1, het begin

De overwinningsroes was echter van korte duur, want geen enkele klant toonde interesse om de bolide te kopen. David Brown besliste daarom om een meer conventionele wagen te lanceren, zij het wel op de technische basis van de Spa-winnaar. Hij werd “2-Litre Sports” gedoopt en ontwikkelde 90 pk uit zijn tweeliter, waarmee hij de (voor zijn tijd) opmerkelijke topsnelheid haalde van 150 km/u. Ondanks zijn kwaliteiten werden er op twee jaar tijd slechts 15 exemplaren van gemaakt.

Vergeten model: Aston Martin DB1, het begin

In 1950 was David Brown nog lang niet ontmoedigd want hij liet een nieuwe auto ontwikkelen met een zescilinder. Die werd DB2 gedoopt, waardoor zijn voorganger mag worden gezien als de officieuze “DB1”. Ondanks zijn extreme zeldzaamheid en zijn historische belang blijft de DB1 relatief weinig gezocht op de markt. Dat verklaart zijn bijna redelijke marktwaarde van 300.000 euro.

Vergeten model: Aston Martin DB1, het begin

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Nissan Concept 20-23: toekomstige elektrische Micra?

Nissan Concept 20-23: toekomstige elektrische Micra?

Onder deze conceptcar op hoogspanning zitten waarschijnlijk enkele details verstopt van de toekomstige Nissan Micra...

Porsche Cayenne: een derde plug-inhybride

Porsche Cayenne: een derde plug-inhybride

De Porsche Cayenne krijgt een derde plug-inhybride motorisatie met 382 kW (519 pk), 750 Nm en 90 km aan elektrisch rijbereik.

Interview: Bénédicte Le Nindre, de 'klankvrouw' van de Renault-groep

Interview: Bénédicte Le Nindre, de 'klankvrouw' van de Renault-groep

We gingen het gesprek aan met de geluidsingenieur op de IAA Mobility 2023.

Mercedes-AMG GLC nu ook als Coupé

Mercedes-AMG GLC nu ook als Coupé

Na de GLC is het aan zijn coupéversie om te genieten van de 421 pk en 500 Nm sterke AMG 43-versie, of van de 680 pk en 1.020 Nm van de beresterke 63 S.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km