Vergeten model: Aston Martin V8 Vantage, de Engelse bulldog

Hij kende een lange carrière vol obstakels. Hij moest een legendarische lijn opvolgen, die van de DB4-5-6, maar zijn V8 was nog niet klaar toen hij werd gelanceerd. Vandaag krijgt hij weer aandacht, terwijl de liefhebbers zijn charmes herontdekken.
  • Piette François
  • 08 november 2016

1969

In 1969 presenteerde Aston Martin de DBS. Die was aanzienlijk moderner dan de verouderde DB6, en kreeg gespierde en fijne lijnen die deden denken aan Amerikaanse muscle cars. Deze ruime, bijna massieve auto miste een gepaste motor en moest het doen met de vierliter zescilinder-in-lijn van zijn voorgangers. De motor creëerde weliswaar een deel van de reputatie van het merk, maar miste koppel en vermogen om de auto prestaties te geven die de concurrentie zou doen beven.

Eindelijk een V8

De V8 die oorspronkelijk voorzien was, was aan het begin van de jaren 70 uiteindelijk klaar. Het vermogen bleef geheim: Aston zei dat het “voldoende” was. En dat was het ook: ongeveer 350 pk en een koppel van 500 Nm, ruim voldoende om deze Engelsman vleugels t geven. Aston Martin liet de keuze tussen een manuele vijfversnellingsbak (bijzonder zeldzaam) en een automaat met drie verzetten.

Crisis

De oliecrisis en de financiële investering in de ontwikkeling van de auto en de motor brachten Aston Martin in slechte papieren. De eigenaar, David Brown, die na de oorlog het roer van het merk overnam, verliet het zinkende schip. Aston Martin veranderde regelmatig van eigenaar en bleef ter plaatse trappelen, de afwerking van de modellen slabakte en het merk kon geen nieuwigheden meer voorstellen.

1977

In 1977 blies er een nieuwe wind door het merk. Door de uitstootnormen die vooral in de Verenigde Staten van kracht waren, verloor de V8 aan vermogen. De promotiecampagne van James Bond kon daar weinig aan veranderen. Aston kwam daarop met de “Vantage”: een sportievere versie. Het merk wou nog steeds niets kwijt over het vermogen, maar het werd geschat op meer dan 400 pk. De verfriste V8 kon zijn carrière verderzetten. In 1989 ging de Vantage op pensioen en werd hij vervangen door de Virage. Een carrière van twintig jaar zorgde voor amper 4.000 exemplaren. Hij is dus zeldzaam!

Niet genoeg?

De Vantage liet verbazende prestaties optekenen voor die tijd – en zelfs voor vandaag. Toch was het koppel niet genoeg voor sommigen. Aston ontwikkelde dus het “X-Pack”, met aangepaste assen. Voor de hardnekkigste klanten voorzag het merk een grotere V8: van 5,3 naar 6,3 liter, gekoppeld aan een manuele zesbak. Het vermogen werd geschat op ongeveer 480 pk.

Betaalbaar?

Vandaag zijn er bedrijfjes die waanzinnige restauratieprojecten aanbieden, met motoren tot 8 liter! Maar is hij betaalbaar? Reken tussen € 50.000 en € 300.000 voor een exemplaar, afhankelijk van de staat en de specificaties. Er is namelijk een wereld van verschil tussen een Amerikaans model met grote bumpers en automaat dat snel herschilderd werd, en een Vantage X-Pack met manuele bak die volgens de regels van de kunst gerestaureerd werd. Voor de Volante-cabrioversie betaal je ook meer. Vooral wanneer het om een zeldzame “Prince of Wales”-editie gaat, die de motor van de Vantage heeft, maar geen koetswerkextensies.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km