Land Rover
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
In 1969 presenteerde Aston Martin de DBS. Die was aanzienlijk moderner dan de verouderde DB6, en kreeg gespierde en fijne lijnen die deden denken aan Amerikaanse muscle cars. Deze ruime, bijna massieve auto miste een gepaste motor en moest het doen met de vierliter zescilinder-in-lijn van zijn voorgangers. De motor creëerde weliswaar een deel van de reputatie van het merk, maar miste koppel en vermogen om de auto prestaties te geven die de concurrentie zou doen beven.
De V8 die oorspronkelijk voorzien was, was aan het begin van de jaren 70 uiteindelijk klaar. Het vermogen bleef geheim: Aston zei dat het “voldoende” was. En dat was het ook: ongeveer 350 pk en een koppel van 500 Nm, ruim voldoende om deze Engelsman vleugels t geven. Aston Martin liet de keuze tussen een manuele vijfversnellingsbak (bijzonder zeldzaam) en een automaat met drie verzetten.
De oliecrisis en de financiële investering in de ontwikkeling van de auto en de motor brachten Aston Martin in slechte papieren. De eigenaar, David Brown, die na de oorlog het roer van het merk overnam, verliet het zinkende schip. Aston Martin veranderde regelmatig van eigenaar en bleef ter plaatse trappelen, de afwerking van de modellen slabakte en het merk kon geen nieuwigheden meer voorstellen.
In 1977 blies er een nieuwe wind door het merk. Door de uitstootnormen die vooral in de Verenigde Staten van kracht waren, verloor de V8 aan vermogen. De promotiecampagne van James Bond kon daar weinig aan veranderen. Aston kwam daarop met de “Vantage”: een sportievere versie. Het merk wou nog steeds niets kwijt over het vermogen, maar het werd geschat op meer dan 400 pk. De verfriste V8 kon zijn carrière verderzetten. In 1989 ging de Vantage op pensioen en werd hij vervangen door de Virage. Een carrière van twintig jaar zorgde voor amper 4.000 exemplaren. Hij is dus zeldzaam!
De Vantage liet verbazende prestaties optekenen voor die tijd – en zelfs voor vandaag. Toch was het koppel niet genoeg voor sommigen. Aston ontwikkelde dus het “X-Pack”, met aangepaste assen. Voor de hardnekkigste klanten voorzag het merk een grotere V8: van 5,3 naar 6,3 liter, gekoppeld aan een manuele zesbak. Het vermogen werd geschat op ongeveer 480 pk.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...