Vergeten model: Austin-Healey Sprite “Frogeye”, de vrolijkste auto ooit

De naam Austin-Healey doet je meestal denken aan geweldige roadsters met eindeloos lange motorkappen en ronkende zescilinders. Maar naast potige auto’s bouwden de Britten ook komische auto’s…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 september 2018
  • Divers
  • 1.290 weergaven

Donald Healey hield niet alleen van mooie auto’s, maar was ook een pienter zakenman. Hij had snel door dat hij niet alleen snelle roadsters nodig had, maar ook een instapmodel dat je “op een motorparkeerplaats” kwijt kon. Hij sloeg de handen in elkaar met BMC (British Motor Company), en in 1958 verscheen de Sprite.

Kikkerogen

Door zijn bolle koplampen kreeg die al snel de bijnaam “Frogeye”. De atypische stijl deed hem sympathiek ogen, maar had een triviale oorzaak: de designers wilden eerst opklappende koplampen zoals later de Porsche 928 zou krijgen. Maar dat was financieel niet haalbaar, dus werden de koplampen gewoon vast op de motorkap gemonteerd.

Eenvoud voorop

Om de prijs te drukken, moest Healey stevige toegevingen doen op vlak van comfort: de Frogeye was een spartaanse roadster in de beste Britse traditie, en had dus geen openende ruiten, openende koffer of verwarming (standaard). Technisch was de Frogeye wel modern, met een tandheugelstuur en een monocoqueplatform.

Sensaties voor prestaties

De Austin-Healey zette prestaties neer die de eerste de beste bromfiets deed lijken op een Kawasaki-racemachine: de 948 cc grote viercilinder werd wel onder handen genomen, maar produceerde amper 44 pk, met een weinig enthousiaste soundtrack. Gelukkig was het chassis levendig en beweeglijk, en had je met een lengte van 3,5 meter en een gewicht van 650 kilogram overal plaats.

Evoluties

De auto werd gebouwd in de MG-fabriek in Abingdon, en kon op wat jaloezie rekenen van dat laatste merk. In 1961 brachten beide merken een gemeenschappelijk model uit (de MG Midget en Austin-Healey Sprite). De motor werd iets krachtiger, maar de stijl werd volledig aangepast, met de nodige comfortitems.

Vandaag

Net als alle auto’s uit die tijd houdt de Sprite van roest. En dat is natuurlijk nog erger bij een monocoque en een grote motorkap die bijna de hele voorkant inpalmt, met als een… Jaguar E-Type. Mechanisch zijn er geen grote problemen, zijn onderdelen makkelijk vindbaar en kan je redelijk veel zelf doen als je wat handig bent. Een Sprite is wel redelijk duur: reken op minstens € 20.000 voor een mooi exemplaar, een stuk meer dan zijn opvolgers, die nochtans comfortabeler zijn om mee te rijden.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km