De Duitsers zorgen voor de motor, de Italianen voor het koetswerk. Klinkt als het ideale huwelijk? Dat dacht Erich Bitter alleszins toen hij in de jaren 80 de SC ontwierp.

Jean-François Christiaens
12/03/2018

Het Duitse bedrijf Erich Bitter automobile GmbH blijft sporadisch met nieuwe modellen op de markt komen. In 2010 was er nog de Bitter Insignia, op basis van de gelijknamige Opel. Maar het merk kende vooral in de jaren 80 heel wat faam. Toen bestond er zelfs een officiële Bitter-importeur in België: de grote Opel-dealer Van den Abbeele in Antwerpen. Om maar te zeggen dat Bitter onvermijdelijk met Opel verbonden is.

Eigen merk creëren

De voormalige Duitse racepiloot Erich Bitter begon als Abarth-importeur voor Duitsland, en opende daarna een handel in raceonderdelen. Begin jaren 70 startte hij zijn eigen merk. Net als in de hoogdagen van de koetswerkbouwers vertrok Bitter van een bestaand model, in zijn geval de Opel Diplomat. Na twee jaar toonde het jonge merk het resultaat op het salon van Frankfurt: de CD (Coupé Diplomat).

Senator Coupé

Eind jaren 70 verdween de Diplomat uit de Opel-catalogus, waardoor Erich Bitter naar de Senator uitweek voor zijn tweede model. Die was compacter, dynamischer en lichter dan de gigantische CD. In 1979 toonde Bitter de SC (Senator Coupé). Die gebruikte technisch het Opel-platform en een 3.0 zes-in-lijn. Voor het exterieur en interieur deed Bitter dan weer een beroep op de Italiaanse ontwerper Michelotti.

Rococo

Het interieur zag er een stuk verzorgder uit. Alles werd behandeld met hout, leder of velours. Zelfs de dakhemel en de kofferbekleding. Bitter gaf met de rococo-behandeling aan dat het niet op een moeite meer of minder keek om de SC te onderscheiden van een gewone Opel Senator.

Gespierder

Bitter wilde zijn SC verkopen als een echte GT: verfijnd en snel. Daarom kreeg hij eind jaren 80 een steroïdekuur. De Opel-drieliter zette eerbare prestaties neer, maar was met moeite sportief te noemen. Erich stuurde het Opel-blok daarom naar het Duitse bedrijf Mantzel. Dankzij een 20 millimeter langere slag verkreeg Mantzel een gespiedere 3.9. Het vermogen steeg van 177 naar 208 pk. Het koppel werd guller (327 Nm tegenover 248 Nm) en vroeger vrijgegeven: bij 3.400 tpm in plaats van 4.200 tpm. De 3.9 zette eindelijk stevige prestaties neer: 0-100 km/u in ongeveer 8 seconden en een topsnelheid van 220 km/u.

Minder dan 500 exemplaren

In de jaren 80 verscheen deze Bitter SC eerst als tweedeurscoupé (461 exemplaren). Nadien verscheen er nog een cabriolet (amper 22 exemplaren) en ook als vierdeurscoupé. Die laatste is extreem zeldzaam: er werden slechts 5 exemplaren gebouwd. In 1989 werd de productie – die met de hand gebeurde – bij het Oostenrijkse Steyr stopgezet. Een coupé kost vandaag zo’n € 20.000 tot € 30.000. Een cabriolet of vierdeurscoupé is zowat onvindbaar.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.