Vergeten model: BMW 5 Reeks E12, de waarde stijgt!

De BMW 5 Reeks E12 is de eerste auto van het merk die het principe van de “Reeks” gebruikte. Maar het is vooral een uitstekende auto, perfect op zijn gemak in het hedendaagse verkeer ook!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 april 2022
  • Divers
  • 8.920 weergaven

De in 1972 gelanceerde en gedurende 10 jaar gebouwde 5 Reeks E12 verving de Neue Klasse. Zijn design, dat we danken aan Paul Bracq, zet in op verschillende thema’s: elegantie, soberheid en sportiviteit. Een DNA waar BMW gedurende ettelijke decennia aan vast zal houden! In het interieur draait alles om comfort, met grote raamoppervlakken en stevige zetels, zoals het hoort, en sportiviteit, met instrumenten die op de bestuurde gericht zijn en een bestudeerde ergonomie.

Viercilinder om mee te beginnen

Bij zijn introductie werden enkel de 520 en 520i (viercilinders met 115 of 130 pk) aangeboden. Om van de zescilinder te kunnen genieten, was het wachten tot het eind van de zomer van 1973, met de 525. Al snel liet het merk zich meeslepen op motorisch vlak en de 5 Reeks zocht het hogerop met de 528 (165 pk), terwijl hij met de 518 (90 pk) ook een nieuw instapmodel bood.

Evoluties

In 1976 ging BMW over tot een bescheiden facelift: het silhouet was immers zo goed ontworpen dat Paul Bracq's meesterwerk niet verknoeid mocht worden! Ook de motoren krijgen enkele updates: daarmee merken we vooral de komst van een zescilinder op onder de motorkap van de 520 en een 528i die vooraan over 184 pk beschikt! Daarmee is de 5 Reeks in staat het op te nemen tegen gerenommeerde sportwagens en kan hij snelheden halen tot 210 km/u!


M535i

Maar de kers op de taart is de M535i die in 1979 op de markt kwam. Qua uiterlijk is hij virieler en onder de motorkap biedt de 3,5-liter zescilinder 218 pk voor een top van 220 km/u! Deze zeer levendige BMW vereist een zeer nauwkeurige besturing op nat wegdek...

Vandaag

Natuurlijk gaapt er tussen een viercilinder met automatische versnellingsbak en een M535i een kloof wat rijplezier, prestaties en... prijs betreft! Reken op ongeveer 6.000 euro voor een correcte 518 tot bijna 50.000 euro voor een absoluut perfecte M535i! Tussen deze twee uitersten lijkt een 528i ons het perfecte compromis: reken op iets minder dan 20.000 euro.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW 5 Reeks? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW 5 Reeks-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km