Vergeten model: BMW 8-Reeks, voor ogen… en oren

Eind dit jaar blaast BMW zijn 8-Reeks nieuw leven in. De gelegenheid om nog eens terug te kijken naar zijn dertig jaar oude voorganger. Die GT deed het alleen met V8- en V12-motoren.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 april 2018
  • Divers

Toen BMW de 6-Reeks (E24) wilde vervangen, waagde het merk zich hogerop, met een modernere, meer technologische en krachtigere 8-Reeks. Die kreeg de code E31 mee en werd onthuld op het salon van Frankfurt in 1989. Aanvankelijk kreeg hij alleen een 5 liter grote V12 mee. Dat was de tweede keer in de geschiedenis van het Beierse merk die eeuw, na de 7-Reeks die BMW in 1987 had geïntroduceerd.

Klaus Kapitza

De 8-Reeks dankt zijn lijnen aan ex-Ford-designer Klaus Kapitza, die onder toenmalig BMW-designbaas Claus Luthe werkte. In tegenstelling tot andere BMW’s kreeg deze 8-Reeks niet de vier klassieke ronde koplampen. De wegklappende lichten gaven de grote coupé een sterk aflopende voorkant. In profiel ontbrak de B-stijl. De achterkant liep dan weer recht af, en kreeg twee gigantische lichtblokken.

Innovaties

Naast vernieuwende lijnen bracht de 8-Reeks ook heel wat nieuwe technologie met zich mee. Zoals een multiplexsysteem voor de elektronica, elektronische tractiecontrole gekoppeld aan het ABS-systeem (met doelgericht afremmen van wielen). De achteras was zelfsturend, waardoor de achterwielen zich in de bocht lichtjes aanpasten. Met andere woorden: een voorloper van de huidige achterwielsturing.

Motoren

In februari 1990 werd hij gelanceerd, en bestond hij alleen als 850i. Zijn 5 liter grote V12 produceerde toen 300 pk en 450 Nm. Dat aluminium blok had twee cilinderbanken in een hoek van 60 graden. Een discreet en soepel blok, met een onimiteerbare grom.

V8 ter hulp

De commerciële carrière van de 8-Reeks begon vooral in de Verenigde Staten goed, maar daarna zakte de verkoop snel in. Van meer dan 9.000 exemplaren in 1991 naar minder dan 2.500 in 1992. BMW maakte zijn vlaggenschip daarop iets toegankelijker, met een “kleine” V8. Het jaar erop, in 1993, kwam de 840i op de markt, met een 4 liter groot blok van 286 pk.

CSi ter hulp

Maar de klanten, en zeker de pers, verweten deze zware 8-Reeks een gebrek aan sportiviteit. Daarop kwam BMW in 1992 met een 850 CSi. Diens V12 was 5,6 liter groot, zijn vermogen bedroeg 380 pk en zijn koppel 550 Nm. De reputatie van de 8-Reeks als wat burgerlijke coupé was al gevestigd, en na een kleine remonte in 1993, met meer dan 3.000 verkochte exemplaren, pikte de verkoop niet meer aan. In 1999 verdween de eerste 8-Reeks op kousenvoeten van de markt. Op 10 jaar tijd bouwde BMW iets meer dan 30.000 exemplaren.

Vandaag

In België werden er iets meer dan 600 exemplaren van de 8-Reeks verkocht. Een 850i zou je dus tegen een redelijke prijs moeten kunnen vinden. Met ongeveer 200.000 kilometer op de teller kosten ze tussen € 15.000 en € 20.000. Een model met minder dan 150.000 kilometer op de klok heeft een prijskaartje van ongeveer € 25.000. Let wel op voor de onderhoudskosten en prijzen van wisselstukken: die kosten behoorlijk wat voor deze grote coupé met V12…

BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km