Vergeten model: BMW E3, geniet van deze klassieker met zescilinder voor de prijs explodeert!

De BMW E3, die op dit moment nog te koop is aan ‘redelijke’ prijzen, is één van de meest pure modellen van het merk. Hij is sportief en ook vandaag nog aangenaam om mee te rijden, maar zijn prijs zou in de toekomst wel eens een hoge vlucht kunnen nemen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 augustus 2022
  • Divers
  • 5.122 weergaven

Aan het eind van de jaren '50 stond BMW op de rand van het faillissement. De kleine modellen verkochten goed, maar dat volstond niet om de kas te spekken, terwijl de grote 501, 503 en 507 een commerciële flop waren! In 1961 stak BMW al zijn energie in de berline van de laatste kans: de 1500, bekend als de "Neue Klasse", een auto uit de middenklasse, lekker burgerlijk en sportief. Met dit model zal het merk uit de rode cijfers klimmen en van een faillissement worden gered! Gesterkt door dit verse geld, ziet BMW het groot en mikt op de sterren. Die van... Mercedes!

Steeds hogerop, ook qua vermogen!

In 1965 wordt het gamma naar boven toe uitgebreid met een zeer elegante coupé, de 2000. Op basis van dit emblematische model besliste BMW een krachtige 6-cilinder berline te maken en het op te nemen tegen Mercedes, in die tijd de referentie wat betreft grote prestigieuze sedans: zo werd in 1968 de 'E3' geboren.

Van 150 tot 200 pk!

De aanpak van BMW is sportief: met een haviksneus met 4 koplampen en een zescilinder met een inhoud van 2,5 liter en 150 pk, is de E3 dynamischer dan zijn concurrent. BMW verlegt de grenzen met steeds grotere motoren: 2.8 liter (170 pk), dan de 3 liter met carburateurs (3.0 S - 180 pk) of brandstofinjectie (3.0 Si - 200 pk). Tegelijkertijd werd het uiterlijk virieler met een zwarte grille vanaf 1971. Tenslotte werd voor liefhebbers van ruimte vanaf 1973 een langere versie aangeboden. Bij deze variant werden specifieke motoren aangeboden: de 3.3 L (190 pk) en 3.3 Li (200 pk).

Vandaag

Het classicisme van hun belijning zal deze modellen eeuwig jong houden. Met hun hemels klinkende zescilindermotoren zijn deze BMW's ook formidabele rijmachines, ook al is de versnellingsbak kort naar hedendaagse normen. De motoren zijn fabelachtig: melodieus onder belasting, betrouwbaar en furieus (vooral de 2.8!). Maar niet alles is rozengeur en maneschijn: onderdelen zijn duur en het koetswerk is roestgevoelig. Reken op een minimum van 25.000 euro, een prijs die alleen maar kan stijgen! Om een gezond en goed gerestaureerd exemplaar te vinden, moet je vaak de Rijn oversteken, ondanks stevige productieaantallen: tot 1977 werden meer dan 220.000 exemplaren gebouwd!

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km