Deze kleine Citroën werd in 1986 gelanceerd en
kende al snel heel wat afgeleiden. Er was voor elk wat wils, zelfs voor de
sportieve chauffeurs. De AX Sport zag het licht in 1987. Die koos niet voor
cosmetische opsmuk en ging alleen voor het essentiële. Minder gewicht, meer pk’s.
Hij was alleen verkrijgbaar in het wit en kreeg enkele stickers om aan te geven
dat het geen diesel was. En dat was het…
Met zijn 13-duimsvelgen en karige uitrusting gaf
de AX Sport niet veel weg over zijn potentieel. Voor pendelaars was hij niet
geschikt, voor sport- en raceliefhebbers des te meer. Onder de motorkap kreeg
de kleine 1.3 viercilinder een behandeling van Danielson: twee grote
carburators en een gereviseerde cilinderkop zorgden voor 95 pk bij 6.800 tpm.
Weinig vermogen?
Vandaag is dat vermogen natuurlijk weinig voor
eender welke chauffeur van een dieselcrossover. Maar dankzij de uitrusting en
aankleding die beperkt werden tot het meest noodzakelijke, zette de kleine AX
Sport amper 715 kilogram op de weegschaal. Minder dan een Lotus Elise, met een
koetswerk uit staal, een koffer en vijf zitplaatsen. 100 km/u haalde hij na 8,8
seconden, en de topsnelheid lag op 186 km/u. De levendigheid van de
standaardversie was al speels. Beeld je in wat dat bij deze versie gaf…
Evoluties
In 1988 diende Citroën de critici van antwoord
met 14-duimsvelgen (die optioneel van aluminium waren), een kleine spoiler
achteraan en stevigere remmen. Helemaal decadent werd het met drie nieuwe
koetswerkkleuren: rood, zwart en grijs. In 1991 maakte de AX Sport plaats voor
de GTI. Die werd te burgerlijk, met injectie in plaats van carburators…
Vandaag
De levendigheid en toerenhongerige motor maakt
van de AX Sport niet de ideale auto om dagelijks de stad mee te doorkruisen: de
carburators hebben hun temperament, houden niet van de stad en moeten
zorgvuldig worden afgesteld. De motor opnieuw starten als hij warm staat, toont
ook het karakter van het beestje. Maar op kleine, bochtige wegen komt hij tot
zijn recht. Vergeet niet om de voorwielen precies te plaatsen: de Citroën is
meer onderstuurd dan de Peugeot 205 Rallye.
Een AX Sport vinden is vandaag bijzonder
moeilijk. GTI’s zijn er voldoende te vinden, maar een Sport is veel zeldzamer.
Dat wil niet zeggen dat hij onbetaalbaar is: vanaf € 5.000 moet je een correct
exemplaar kunnen vinden. Het koetswerk en de afwerking zijn fragiel, dus zoek
het beste exemplaar dat je kunt vinden. Heel wat exemplaren werden namelijk
goedkoop hersteld of onderhouden. De motor is stevig, maar het afstellen van de
carburators laat je beter over aan een specialist. Als je die ook al vindt…