MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Vind je de Lamborghini Diablo er al brutaal uitzien? Dan had het nog extremer gekund: als de kaarten anders waren geschud, dan was deze Cizeta V16T eigenlijk hoe de Diablo er had uitgezien.
Dat is trouwens geen toeval: de Cizeta V16T werd namelijk gebouwd door voormalige Lamborghini-medewerkers. Het verhaal begint eind jaren 80, wanneer ingenieur Claudio Zampolli, die de deur bij Lamborghini achter zich toe had getrokken, de supercar wilde bouwen die alle andere supercars in de schaduw zou zetten.
Spectaculaire samenwerkingen
Daarvoor sloeg hij de handen in elkaar met twee grote namen: componist Giorgio Moroder, die eind jaren 80 een wereldster was, en designer Marcello Gandini, die na de Lamborghini Countach de opdracht had gekregen om zijn opvolger te tekenen, de Lamborghini Diablo.
Gandini’s ontwerp viel echter niet in goede aarde bij Chrysler, dat toen eigenaar was van het Italiaanse merk. De Amerikanen zwakten het uiteindelijke ontwerp te fel af, waardoor Gandini op zijn honger bleef zitten. Zijn originele ontwerp besloot hij dan maar te gebruiken voor de Cizeta.
De Cizeta V16T debuteerde op het salon van Genève in 1988. Daar verscheen hij onder de naam Cizeta-Moroder V16T, om de samenwerking met de componist nog meer in de verf te zetten. De naam Cizeta? Die verwijst naar de Italiaanse uitspraak van de initialen van Claudio Zampolli, c en z.
Onder de motorkap kwam geen V12, zoals toen de gewoonte was bij Italiaanse supercars, maar een heuse V16. Daarvoor gebruikte Cizeta twee V8-motoren van de Lamborghini Urraco. Die werden niet gewoon aan elkaar geplakt, maar stevig versmolten. Het resultaat: een 6 liter grote V16, die 540 pk produceerde en gekoppeld was aan een manuele vijfversnellingsbak. De Cizeta V16T haalde daardoor 100 km/u na 4,5 seconden en een topsnelheid van 328 km/u.
De productie begon in 1991, maar Giorgio Moroder had zich toen al uit het project teruggetrokken. De productiemodellen werden daarom niet “Cizeta-Moroder” gedoopt, maar gewoon “Cizeta”. De start van de productie was dus wankel, en in 1995 legde het bedrijf de boeken neer. Het is niet helemaal duidelijk hoeveel exemplaren er werden gebouwd: sommige bronnen schatten dat het er nog geen 10 waren, andere spreken van bijna 20. In 1999 en 2003 werden er zelfs nog 3 extra modellen bijgebouwd!
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.