Vergeten model: Cizeta V16T, de oorspronkelijke Lamborghini Diablo

Vind je de Lamborghini Diablo er al brutaal uitzien? Dan had het nog extremer gekund: als de kaarten anders waren geschud, dan was deze Cizeta V16T eigenlijk hoe de Diablo er had uitgezien.

  • Bervoets Wim
  • 15 september 2017

Dat is trouwens geen toeval: de Cizeta V16T werd namelijk gebouwd door voormalige Lamborghini-medewerkers. Het verhaal begint eind jaren 80, wanneer ingenieur Claudio Zampolli, die de deur bij Lamborghini achter zich toe had getrokken, de supercar wilde bouwen die alle andere supercars in de schaduw zou zetten.

Spectaculaire samenwerkingen

Daarvoor sloeg hij de handen in elkaar met twee grote namen: componist Giorgio Moroder, die eind jaren 80 een wereldster was, en designer Marcello Gandini, die na de Lamborghini Countach de opdracht had gekregen om zijn opvolger te tekenen, de Lamborghini Diablo.

Te wild voor Chrysler

Gandini’s ontwerp viel echter niet in goede aarde bij Chrysler, dat toen eigenaar was van het Italiaanse merk. De Amerikanen zwakten het uiteindelijke ontwerp te fel af, waardoor Gandini op zijn honger bleef zitten. Zijn originele ontwerp besloot hij dan maar te gebruiken voor de Cizeta.

Genève 1988

De Cizeta V16T debuteerde op het salon van Genève in 1988. Daar verscheen hij onder de naam Cizeta-Moroder V16T, om de samenwerking met de componist nog meer in de verf te zetten. De naam Cizeta? Die verwijst naar de Italiaanse uitspraak van de initialen van Claudio Zampolli, c en z.

V16!

Onder de motorkap kwam geen V12, zoals toen de gewoonte was bij Italiaanse supercars, maar een heuse V16. Daarvoor gebruikte Cizeta twee V8-motoren van de Lamborghini Urraco. Die werden niet gewoon aan elkaar geplakt, maar stevig versmolten. Het resultaat: een 6 liter grote V16, die 540 pk produceerde en gekoppeld was aan een manuele vijfversnellingsbak. De Cizeta V16T haalde daardoor 100 km/u na 4,5 seconden en een topsnelheid van 328 km/u.

Exit Moroder

De productie begon in 1991, maar Giorgio Moroder had zich toen al uit het project teruggetrokken. De productiemodellen werden daarom niet “Cizeta-Moroder” gedoopt, maar gewoon “Cizeta”. De start van de productie was dus wankel, en in 1995 legde het bedrijf de boeken neer. Het is niet helemaal duidelijk hoeveel exemplaren er werden gebouwd: sommige bronnen schatten dat het er nog geen 10 waren, andere spreken van bijna 20. In 1999 en 2003 werden er zelfs nog 3 extra modellen bijgebouwd!

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km