Vergeten model: Fiat 2300S Coupé, een onterecht lot

Is dit niet een van de meest briljante GT’s uit de jaren 60? De mooie Italiaan werd helaas vaak over het hoofd gekeken, omdat zijn logo minder prestige uitstraalde dan dat van zijn rivalen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 juni 2018
  • Divers

De basis van deze coupé vormde een berline met burgerlijke trekjes. Die kreeg als naam de droge weergave van zijn cilinderinhoud (1800, 2100, daarna 2300) en een mooie zescilinder onder de kap, ontworpen door ex-Ferrari-medewerker Aurelio Lampredi. De basis was dus behoorlijk, Ghia voegde er nog een coupélaag aan toe. Fiat besliste het model vanaf 1961 in productie te nemen. Na een versie met 2.1 volgden er twee afgeleiden: een 2300 met standaardmotor en 2300 S met Abarth-motor. Die produceerde aan de krukas ongeveer 150 pk, en haalde met vier passagiers bijna 200 pk.

Succesrecept?

De lijnen waren klassiek uitgepuurd en kregen verrassende details, zoals een panoramische achterruit en de knik in de C-stijl. Het radiatorrooster deed denken aan Aston Martin. Onder de motorkap van de 2300 S kreeg het Abarth-blok twee carburatoren en een specifieke uitlaatlijn. Fiat investeerde zelfs in schijfremmen, wat voor die tijd uitzonderlijk was. Binnenin was de afwerking op topniveau.

Toch pakte de saus niet. De pers was lovend, maar de klanten repten zich niet naar de showrooms. Het merkimago zat daar voor iets tussen… In 1968 zette Fiat de productie stop, maar kwam nadien nog wel met een sportieve luxecoupé: de Fiat Dino. Ook die was maar matig succesvol…

Vandaag

Reken op € 40.000 tot € 50.000 voor een mooi exemplaar. Een redelijke prijs, gezien zijn afkomst (met Lampredi, Abarth en Ghia op hetzelfde model), maar een die de laatste jaren sterk gestegen is. Dat doet zijn kwaliteiten natuurlijk eer aan. Maar hou er wel rekening mee dat hij gevoelig is voor roest en dat het peil van zijn vloeistoffen regelmatig moet worden gecontroleerd. Voor de rest is deze Fiat redelijk betrouwbaar. Onderdelen zijn weliswaar onvindbaar en nemen een grote hap weg uit je budget.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km