Vergeten model: Fiat Bravo HGT, een vijfcilinder ‘sleeper’

Een sportief model dat daar bijna niet voor uitkomt: deze Fiat Bravo HGT is een echte ‘sleeper’… maar melodieus is hij wel!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 juni 2022
  • Divers

Midden jaren ‘90 was het gamma van Fiat bijzonder divers! Er waren ook enkele fun-cars zoals de Barchetta en de Punto Cabrio. Bij de meer familiale modellen vond je onder andere het sympathieke duo Brovo en Brava. Die hadden een verleidelijk koetswerk, een volledige uitrusting en een mooie prijs die de afwerking compenseerde, die op sommige vlakken voor verbetering vatbaar was...

cilinders!

Als klap op de vuurpijl was er de 'HGT' versie, een obscure benaming voor de gespierde uitvoering die voorzien was van een 2 liter vijfcilinder met 20 kleppen. Het vermogen is heel redelijk voor dit atmosferische blok dat eerst 147 pk leverde, wat later werd opgetrokken tot 155 voor de tweede fase, die in 1999 en 2000 op de markt kwam. Deze fascinerende motor maakte het mogelijk om sneller te gaan dan 210 km/u en de 0 tot 100 km/u af te haspelen in ongeveer 8 seconden! Beschouw hem echter niet als een zuivere sportwagen, want zijn weggedrag was niet zo scherp als dat van een Peugeot 306 uit die tijd... Anderzijds is het een uitstekende GT met een gulle en soepele motor.

Het einde van een tijdperk!

In 2000 schrapte Fiat de vijfcilinders en concentreerde het merk zich geleidelijk op kleinere en drukgevoede motoren. Deze Bravo HGT is dan ook een waardige vertegenwoordiger van een vervlogen tijdperk, dat van compacte auto's aangedreven door grote motoren met meer cilinders. Vandaag blijft de Bravo HGT, ondanks zijn originaliteit en zeldzaamheid, zeer betaalbaar. Een budget van ongeveer 5.000 euro volstaat. Maar het grootste probleem is er één vinden!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Fiat? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Fiat-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Ford Mustang: twee speciale versies in Europa voor 60ste verjaardag

Ford Mustang: twee speciale versies in Europa voor 60ste verjaardag

Om de 60ste verjaardag van de Mustang te vieren, kondigt Ford twee nieuwe speciale versies aan voor de Europese markt. Maar ook de Mustang GTD komt onze kant op!

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km