Vergeten model: Ford Escort XR3i

We maakten er eerst kennis mee in de enthousiaste maar niet altijd even vaardige handen van de jeugd. Daarna werden ze zwaar mismeesterd tijdens de tuningtrend en ten slotte verdwenen ze volledig uit het verkeer. Tijd om deze vandaag miskende Fords nog eens voor het voetlicht te brengen.

  • Piette François
  • 27 februari 2017

Iedereen kent Volkswagens meesterzet uit 1974 met de Golf GTI. Een model dat bedoeld is voor een bescheiden productievolume wordt de start van een segment dat ook vandaag nog steeds erg succesvol is. Ford is zich daarvan bewust en ontwikkelt daarom in de jaren 1980 verschillende sportieve versies van zijn Escort, van de XR3 met 96 pk tot de RS1600 Turbo met 132 pk!

De XR3 is de mild-sportieve versie, die eerder is gemaakt voor vlotte plezierritten dan voor wilde stoeipartijen. De uiterlijke aanpassingen blijven discreet, terwijl het vermogen bescheiden is voor een sportieveling. In 1986, wanneer de Escort aan zijn vierde generatie begint, wint het vermogen een tiental paardjes dankzij de komst van injectie onder de motorkap. Met 105 pk is de XR3i nog altijd geen pk-monster, maar werpt hij zich eerder op als een wat meer snobistische versie van de Escort.

Technische kenmerken

Onder de motorkap is enkel oeroud nieuws te vinden: een viercilinder in lijn van 1,6 liter met 105 pk, voorwielaandrijving en een manuele vijfversnellingsbak. Qua prestaties kan de Escort niet wedijveren met de Peugeot 205, Golf GTI en dergelijke meer. Het rijgedrag is nog slechter, met een plomp en onderstuurd evenwicht dat ver verwijderd is van de levendigheid en het evenwicht van een Peugeot 205 GTI, laat staan van een Renault 5 GT Turbo.

Dus?

De Escort XR3i is dus geen raszuivere sportieveling. Ford wist dat ook en pas met de lancering van de cabrioversie kreeg het model zijn volledige bestaansrecht. De erg soepele motor maakte mooie uitstapjes op het koppel mogelijk, met een elleboog rustend op de deur, zonder dat je ten allen prijze tot het uiterste moest gaan. Vandaag is het model zo goed als volledig uit het verkeer verdwenen. Ga uit van zo’n 3.000 euro voor een exemplaar in goede staat… Maar het zal niet gemakkelijk zijn om er een te vinden!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km