Vergeten model: Ford Sierra RS Cosworth, opgelet voor de spoilers!

Vandaag telt Ford de radicale Focus RS in zijn rangen, maar die oogt al bij al nog braaf vergeleken met wat het merk in de jaren 80 uitbracht: de Sierra RS Cosworth bijvoorbeeld.

  • Bervoets Wim
  • 01 maart 2018
  • Divers
  • 456 weergaven

Het verhaal van dit radicale spoilergeweld begint in 1983. De nieuwe baas van Ford Motorsport, Stuart Turner, besefte dat zijn merk niet meer meedeed voor de prijzen, en dat het dringend terug een prijsbeest in huis moest halen. Hij legde zijn plan voor aan Walter Hayes, toenmalig PR-manager bij Ford en een van de drijvende krachten achter de legendarische Ford GT40.

Cosworth

Turner en Hayes trokken naar Fords motorpartner, Cosworth, dat hen een blok voorstelde dat het op eigen initiatief had ontwikkeld. De basis was een Ford-motor, het resultaat een atmosferische 2.0 viercilinder met 16 kleppen. Ford zag dat wel zitten, maar dan liefst met turbo. “Minstens 180 pk voor op de weg, 300 pk voor op het circuit”, was de briefing van Ford.

Imago

Toen het resultaat werd voorgesteld op het autosalon van Genève in 1985, bleken Cosworth en Ford nog een ander akkoord gesloten te hebben: middels een Garrett T3-turbo produceerde de vierpitter 204 pk en 275 Nm. Opmerkelijk: hij werd in het vooronder gestopt van… de Sierra, een achterwielaangedreven auto die sinds zijn debuut in 1982 moeilijk een eigen imago kon vinden. Ford hoopte hem met de RS Cosworth-versie op te waarderen.

Spoilergeweld

Dat bleek niet zo moeilijk: de Sierra RS Cosworth stuurde zijn 204 pk via een manuele vijfversnellingsbak naar de achterwielen. Hij zette een sprinttijd neer naar 100 km/u van 6,8 seconden en hield er een topsnelheid van 240 km/u op na. Het meest in het oog springende was uiteraard de kolossale achterspoiler, die vooral een functioneel nut had: die moest de stabiliteit bij hoge snelheden vergroten.

Genk

Ford moest minstens 5.000 exemplaren van de Sierra RS Cosworth aan de man brengen, en probeerde daarom de prijs te drukken. Zo waren er maar drie koetswerkkleuren (zwart, wit en blauw) en één interieurkleur (grijs). De optielijst was beperkt tot centrale vergrendeling en elektrische ruiten. Uiteindelijk werden er van de eerste generatie 5.545 exemplaren aan de man gebracht, die allemaal in de Belgische Ford-fabriek in Genk werden gebouwd.

Evoluties

In 1987 verscheen de eerste evolutie op de markt: er werden 500 exemplaren van de RS Cosworth omgebouwd naar RS500-specificatie. Dat waren allemaal rechtsgestuurde modellen. Ze kregen een iets andere achterspoiler, gewijzigde bumpers en vooral een herwerkte motor, die in de RS500 225 pk produceerde. Van de 500 stuks waren er 56 witte en 52 blauwe. De 392 andere waren allemaal zwart.

Sedan

In 1988 verscheen de tweede generatie als vierdeurs. Hij kreeg een aangepaste ophanging, zag zijn gigantische achterspoiler verdwijnen en zijn productieaantallen drastisch naar omhoog gaan: er werden ongeveer 13.140 exemplaren van geproduceerd, zowel rechts- als linksgestuurde modellen. In 1990 verscheen uiteindelijk de derde generatie, ongeveer tegelijk met de facelift van de gewone vierdeurs-Sierra. Opmerkelijk: die kreeg vierwielaandrijving. In 1992 werd de productie stopgezet en werd de Sierra RS Cosworth afgelost door de kleinere Escort RS Cosworth.

Vandaag

De Ford Sierra RS Cosworth duikt niet zo vaak op in de zoekertjes. Hij was vooral bijzonder populair in Groot-Brittannië, waar je wellicht ook de meeste (rechtsgestuurde) exemplaren zult aantreffen. Voor een vroeg driedeursmodel reken je best op zo’n € 30.000 tot 35.000, een later vierdeursmodel vind je al vanaf € 20.000 tot 25.000. De 500 exemplaren van de gegeerde RS500 kosten je natuurlijk een pak meer. Reken daarvoor op minstens € 75.000, al belanden er heel wat exemplaren op veilingen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Hij had Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunnen maken met zijn technologie uit de F1. Hij had het blazoen van de Britse autobouwer kunnen oppoetsen en het merk tussen de meest prestigieuze ter wereld verheffen. Helaas, de Jaguar XF10 kwam er niet...

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

Volkswagen Lamando, mini Arteon

Volkswagen Lamando, mini Arteon

De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 30.470
2021
6 km

Elektrisch, Automaat

€ 68.246
2022
1 km

Benzine, Automaat

€ 30.470
2021
6 km

Diesel, Automaat

€ 29.490
2022
24.361 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 8.950
2016
118.200 km

Diesel, Manueel

€ 15.990
2019
22.479 km

Benzine, Manueel

€ 15.240
2019
33.000 km

Diesel, Automaat

€ 28.990
2018
79.919 km