Vergeten model: Ford Taunus P1, de Duitsers zijn fan!

Wanneer we het hebben over populaire auto’s uit het naoorlogse Duitsland, dan denken we over het algemeen aan de Volkswagen Kever. Maar ook deze Ford Taunus was bijzonder succesvol! We blikken terug op een legende die vandaag verafgood wordt in Duitsland!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 september 2022
  • Divers
  • 3.548 weergaven

De carrière van de eerste Ford Taunus, die gelanceerd werd in 1939, werd al snel onderbroken door de Tweede Wereldoorlog. Nadat de vrede was hersteld, werd hij opnieuw in productie genomen en in 1952 vervangen door een gloednieuw model. In de ruïnes van een verslagen Duitsland, maar met de ijver om zichzelf weer op te bouwen, tekenden briljante ontwerpers een speelse auto met een verrassend radiatorrooster waarin... een wereldbol verwerkt zat!

De Taunus was mooi en modern vormgegeven, maar kon zijn oude techniek niet verbergen, zoals een 1,2 liter zijklepmotor met amper 38 pk! In combinatie met een drieversnellingsbak had het blok moeite om de auto boven de 100 km/u te krijgen....

Een groeiend aanbod

Hoewel de Taunus pas in 1954 leverbaar werd in een 15M versie met 55 pk, was het model vanaf 1953 leverbaar als break en cabriolet. Een veel burgerlijkere 'De Luxe' versie werd ook geïntroduceerd in 1955. De rest van zijn carrière verliep rustiger, met een restyling in 1959 waardoor hij zijn wereldbol verloor, maar wel zijdelingse strepen kreeg!

Een stevig succes!

De Ford Taunus P1 kende een 10-jarige carrière en er werden zo'n 555.000 exemplaren van gebouwd. Als laatste populaire auto van Ford Duitsland met zo'n rustieke techniek, is deze Taunus P1 vandaag de dag behoorlijk gewild in zijn land van herkomst. In Duitsland is deze prachtige Ford vrij zeldzaam en is hij niet vaak te zien op oldtimertreffens. Als je er één vindt, moet je rekenen op een budget van ongeveer 10.000 euro voor een mooi exemplaar! Als robuust en goed gebouwd model is deze Taunus P1 een origineel alternatief voor de eeuwige Kever!

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km