In 1961 onthulde
Ford de derde generatie van zijn “dondervogel”, de Thunderbird. Bij het begin
van dit nieuwe decennium deden de designers van het Amerikaanse merk het wat
rustiger aan. De derde generatie van de Thunderbird vertoonde een veel fijner
en minder barok uiterlijk dan voordien. Je zou ‘bijna’ gaan denken dat hij in
Europa is ontworpen. Bijna, want qua formaat was hij door en door Amerikaans:
5,21 meter lang en bijna 2 meter breed. Voor een cabriolet is dat heel fors.
Zelfdragend
koetswerk, maar…
Deze derde
Thunderbird werd aangedreven door een V8 van 6,4 liter met 304 pk. Het chassis
bestond uit een zelfdragend koetswerk, maar de rest van de technische fiche
oogde minder aantrekkelijk: starre achteras, bladveren en enkel verkrijgbaar
met een drietrapsautomaat. Ford stelde zijn Thunderbird trouwens niet voor als
een sportwagen, maar wel als een “Personal Car”, een elegante wagen toegespitst
op comfort. Eind 1963 introduceerde Ford een nieuwe generatie met een minder
pure lijn.
Wat je moet
weten als je er een wil:
- Als optie kon
de V8 worden gevoed met drie carburatoren, wat het vermogen deed stijgen tot
345 pk. Niet dat hij dat nodig had, gezien zijn rijgedrag en zijn remkracht…
- De uitrusting
is ongelooflijk voor zijn tijd: airco, elektrische stoelen als optie, centrale
vergrendeling… (in 1963!)
- Er waren
meerdere koetswerkversies: coupé, cabrio, Landau, nepcabrio, roadster,…
- Ga uit van
15.000 tot 30.000 euro, wat extreem redelijk is.
- De V8 is stil
en robuust. Aan de overkant van de Oceaan zijn alle wisselstukken te vinden.
- Als je een auto koopt in de Verenigde Staten, moet
je op je tellen letten: veel exemplaren hebben een mooie lak… maar zitten vol
verborgen gebreken.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: