Vergeten model: Hispano-Suiza J12, totale extravagantie met een 11,3 liter grote V12!

Een V12 met een longinhoud van 11 liter, een gewicht van bijna 2,5 ton en een prijskaartje waarvoor je een statig huis kan kopen… of twee exemplaren van de Rolls-Royce Phantom III! De Hispano-Suiza J12 is zonder twijfel hét model van de superlatieven!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 maart 2022
  • Divers
  • 6.008 weergaven

In de absolute topregionen van het luxesegment kunnen maar weinig merken zeggen dat ze ooit winstgevend geweest zijn. Zelfs Bugatti beet zijn tanden stuk op de ongelooflijke Royale! Hispano Suiza lanceerde zijn J12 in 1931, en de conjunctuur zat niet mee: de wereldwijde economische situatie is slecht en er zijn al heel wat prestigieuze auto’s op de markt die moeite hebben om kopers te vinden. Waarom dan zo’n avontuur beginnen? Gewoonweg om te tonen wie de baas was!

Synoniem voor uitzonderlijkheid

Hispano-Suiza schittert als nooit tevoren bij de voorstelling van zijn J12. De van een vliegtuigmotor afgeleide V12, ontworpen door Mark Birkigt, onderscheidt zich door zijn grote cilinderinhoud (9,4 liter voor de eerste versie, en vanaf 1937 zelfs 11,3 liter) en zijn uitzonderlijke verfijning. De uitlaatlijn telt trouwens een indrukwekkende hoeveelheid dempers om alle motorgeluid weg te filteren! Nog een kenmerk van de motor: omdat hij afgeleid is van technologie uit de luchtvaartsector, blinkt hij uit door zijn betrouwbaarheid!

Geen enkel lek

De journalisten en anderen die de J12 testten, waren unaniem: Deze Hispano-Suiza is een meesterwerk, ondanks zijn hoge gewicht en zijn bak met drie versnellingen. Het verhaal gaat trouwens dat het model zo goed gebouwd was, dat de autobouwer een wit blad onder de auto legde om te bewijzen dat er geen druppel olie lekte! Uitzonderlijk in die tijd...

Hij ging vooruit en remde stevig!

Zoals dat de gewoonte was in die tijd, werd het chassis van Hispano aangekleed door de beste koetswerkbouwers: Figoni & Falaschi, Vanvooren, Chapron, Saoutchik… Met zijn somptueuze koetswerkvormen en meer dan twee ton aan staal, leer en chroom, kon deze elegante mastodont een kruissnelheid halen van meer dan 160 km/u. Zelfs het remmen ging vlotter dan wat men in die tijd gewoon was, dankzij een bijzonder efficiënt bekrachtigd remsysteem. 

Vandaag?

Als symbool van een vergeten tijdperk, en in 1938 gestopt om de oorlog voor te bereiden en ervoor te zorgen dat het merk zich kon concentreren op de luchtvaart, is de Hispano-Suiza vandaag nog altijd even majestueus. De zowat honderd gebouwde exemplaren wisselen amper van eigenaar, en de prijs start in dat geval boven de grens van het half miljoen euro. Het exemplaar dat je hier ziet, werd trouwens in 2014 verkocht bij Artcurial voor een miljoen euro...


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
DS: weg met al die schermen!

DS: weg met al die schermen!

Dat zei de hoofddesigner van het merk, Thierry Métroz, in een interview bij de Britse collega’s van Autocar.

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

Een bijzonder dunne batterij, een rijbereik tot 450 km en 204 pk… de MG4 is van plan voor opschudding te zorgen in het segment van de compacte elektrische berlines!

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai trekt eindelijk het doek van de langverwachte Ioniq 6. Zijn strakke design zorgt voor een recordluchtweerstandscoëfficiënt.

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km