Begin jaren 80 stond het grote publiek zo gek van GTI’s dat de sportieve fans hun grote idool vergeten waren: de coupé. Honda ging terug naar de roots, met een kleine coupé als een soort interpretatie van de S800 van weleer: de CR-X.

Francois Piette
24/11/2017 9:51:45

In 1983 ging Honda met de coupé-afgeleide van zijn Civic dus in tegen de stroom. Die heette eerst Civic CR-X (Civic Renaissance eXperimental), was 3,67 meter lang, 1,62 meter breed en 1,29 meter hoog, en was een 2+2-coupé met achterklep. De uitrusting was beperkt: Honda wilde een spartaanse sportwagen, geen klinische coupé. Zoek dus niet naar elektrische ruiten, klimaatregeling of stuurbekrachtiging.

Het beste van de Civic

Technisch stond dit model op een Civic-platform. Dat betekent een vijfversnellingsbak, voorwielaandrijving en een 1.5 viercilinder met 100 pk bij 5.800 tpm. Weinig vermogen? Vandaag misschien wel, maar met zijn compacte afmetingen en beperkte uitrusting zette de Japanner slechts 825 kilogram op de weegschaal. De topsnelheid lag daardoor op 190 km/u, 0-100 km/u duurde 9,4 seconden. En vergeet het gebalanceerde weggedrag niet, dat desgewenst speels en levendig was.

Evoluties

In 1986 voorzag Honda zijn CR-X van een 1.6 met dubbele bovenliggende nokkenassen. Het nieuwe blok was goed voor 125 pk bij 6.500 tpm, waardoor de coupé 200 km/u haalde en 8,6 seconden nodig had voor de sprint naar 100 km/u. Tegelijk was zijn interieur wat meer aangekleed en waren zijn looks verzorgder.

VTEC

In 1988 verscheen de tweede generatie van de CR-X. Die was opnieuw beter uitgerust, kreeg elektrische ruiten en spiegels en een modernere ophanging. De motor won vijf pk, tot 130 in totaal. De prestaties gingen er weliswaar niet dramatisch op vooruit. De echte revolutie verscheen in 1991 met de VTEC met variabele distributie. De 1.6 met 150 pk zette sterke prestaties neer. Maar dat verhaal duurde maar een jaar: in 1992 presenteerde Honda zijn opvolger, de “del sol”-generatie met targadak.

Vandaag

De CR-X kende onder meer in Europa een mooie carrière. Helaas zijn de eerste modellen intussen meer dan 30 jaar oud, en hebben roest en tuning rampen aangericht. Een origineel exemplaar in goede staat vinden is een huzarenstukje. Koetswerkkits en aangepaste uitlaten zijn bijna de norm, net als verroeste wielkasten. Mechanisch is de Honda bijzonder stevig, maar dat hield sommige eigenaars niet tegen om het onderhoud te verwaarlozen. Kijk dus goed rond en geef desnoods wat meer uit.

Prijzen? Een CR-X vind je vanaf € 2.500, voor € 5.000 moet je een degelijk exemplaar vinden waar nog wat klusjes aan zijn. Een zeldzame VTEC in goede staat kost je zowat het dubbele.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.