Vergeten model: Honda S800, tot 8.500 tpm

In 1966 waagde een kleine motorconstructeur zich aan een auto. Honda onthulde de S800.

  • Piette François
  • 12 juni 2017

Honda begon in 1947 en had al heel wat ervaring op motorvlak. Vanaf de jaren 60 wilde het bedrijf diversifiëren en waagde het zich aan auto’s. Zijn entree maakte het merk door de grote poort: via de Formule 1 en met een kleine coupé die de wereld verraste door zijn specificaties. In 1966 pakte Honda in Europa uit met de S800 coupé en cabriolet.

Helemaal nieuw was de S800 weliswaar niet: het ging eigenlijk om een stevige update van de Japanse S500 en S600. Op het Oude Continent zorgden de specificaties echter voor verrassingen: beperkte afmetingen (3,33 meter lang en 1,4 meter breed), een beperkte prijs en een ongeziene motor.

Tot 8.500 tpm

De 791 cc grote viercilinder-in-lijn had eigenschappen die zelfs de meest verfijnde Europese GT’s niet kenden: hij was volledig uit aluminium en had een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenassen. Hij beschikte over vier carburatoren en produceerde 78 pk bij 8.000 tpm. De Honda zette iets meer dan 700 kilogram op de weegschaal en bereikte een topsnelheid van 160 km/u.

Concurrentie?

Vergeleken met dit technologiefestival kon zijn voornaamste concurrent, de MG Midget, een klassieke viercilinder van 1.275 cc en 65 pk aanbieden. In het beste geval haalde die kleine motor 6.000 tpm. Ver verwijderd dus van de Japanse rode zone bij 8.500 tpm.

Niet alleen kwaliteiten

De levendige, betaalbare en krachtige S800 had niet alleen kwaliteiten, maar ook mindere kanten: de klank van de viercilinder ging na een tijd storen, het stuur miste precisie, de remmen waren onvoldoende en de afwerking liet grotendeels te wensen over, met namaakhout maar echt plastic. Heel wat potentiële kopers haakten af op het beperkte distributienetwerk en het intensieve onderhoud van de motor.

Evoluties

Tussen 1966 en 1970 werden er 11.406 exemplaren geproduceerd, en de S800 kende dus een onverwacht succes. Vandaag zijn de eerste modellen alleen weggelegd voor puristen: ze hebben nog een transmissieketting. De laatste exemplaren (van na 1968) waren esthetisch en mechanisch heel wat beter.

Vandaag

De S800 wisselde lange tijd van gepassioneerde eigenaar voor € 10.000 tot € 15.000. Hij is betrouwbaar, maar zijn motor heeft gespecialiseerde zorgen nodig. En daar knappen heel wat liefhebbers op af. Vandaag zijn die specialisten te vinden, en de auto valt opnieuw in de smaak: reken op minstens € 25.000 voor een coupé en voeg er nog € 15.000 aan toe voor een cabriolet…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km