Vergeten model: Jaguar XJR-15, de racewagen voor de openbare weg

Denk aan Jaguar, supercars en begin jaren 90, en je denkt wellicht meteen aan de XJ220. Terecht, maar de Britten hadden nog een andere supercar, die weliswaar niet helemaal van hen was: de XJR-15.

  • Bervoets Wim
  • 31 januari 2018
  • Divers

Het verhaal van de Jaguar XJR-15 begint eind jaren 80, wanneer Tom Walkinshaw, een succesvol Britse racepiloot, voorstelde om een vervolg te breien aan het succesverhaal van de XJR-9. Die haalde in 1988 Le Mans binnen, wat voor Walkinshaw reden genoeg was om van een productieversie voor de openbare weg te dromen.

Dochterbedrijf

Hij sloeg daarvoor de handen in elkaar met Jaguar: zijn bedrijf Tom Walkinshaw Racing (TWR) en de Britse constructeur richtten een dochteronderneming op, Jaguar Sport. Walkinshaw schakelde ook de hulp in van Peter Stevens, die later nog mee zou tekenen aan de McLaren F1, om een conceptversie van een straatmodel uit te werken.

Meer plaats

Om de XJR-9 om te bouwen naar de straatversie die uiteindelijk de XJR-15 zou worden, waren er enkele aanpassingen nodig: de cockpit moest hoger en breder, en de bodemvrijheid iets hoger. De XJR-15 bood uiteindelijk plaats aan twee passagiers, die weliswaar dicht op elkaar zaten. Het chassis en koetswerk bestond bijna integraal uit kevlar en koolstofvezel.

XJR-15 LM

Centraal achterin huisde er geen V6 turbo, zoals in de XJ220, maar een 6 liter grote V12. Die produceerde 450 pk en was gekoppeld aan zesversnellingsbak zonder synchro (een vijfbak met synchro was een optie). Daardoor haalde de Jaguar 100 km/u in zowat 4 seconden en een topsnelheid van 307 km/u. Naar verluidt zouden er later nog een vijftal LM-modellen gemaakt zijn, die niet alleen een aangepast koetswerk kregen, maar ook een veel grotere motor: een 7,4 liter grote V12 met 710 pk…

Productie

De XJR-15 werd aangekondigd in 1990, de officiële voorstelling gebeurde in 1991. De oplage was beperkt: na 53 exemplaren liep de productie in 1992 op zijn einde. Klanten moesten toen 500.000 pond veil hebben voor een exemplaar, en kregen nadien de gelegenheid om hun auto in te zetten in de Jaguar Sport Intercontinental Challege, een kampioenschap van drie races in Monaco, op Silverstone en op Spa.

Vandaag

Een exclusieve auto als de Jaguar XJR-15 is uiteraard in privécollecties beland. Als er al een opduikt, zal het dus op een veiling zijn. De laatst geveilde exemplaren gingen voor € 200.000 tot 300.000, maar sommige exemplaren geraakten niet verkocht. Zou er toch een prijsplafond zijn voor obscure historische supercars?

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De Belgische prijzen van de nieuwe Toyota Land Cruiser zijn bekend. De gelegenheid om in detail te treden over de nieuwste generatie van de iconische terreinwagen.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km