Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
We keren terug naar 1970. Lamborghini investeert een fortuin in een nieuwe, betaalbare sportwagen, de Urraco. Met zijn centrale V8 en 2+2 zitplaatsen komt hij echter op het verkeerde moment. Het merk verkeert in ernstige financiële problemen en de oliecrisis doet de sportwagenmarkt instorten. Uiteindelijk werd hij pas drie jaar later gecommercialiseerd. In 1979, na 776 exemplaren, laat Lamborghini het doek vallen over de Urraco, die niet het verhoopte succes kende.
In 1976 kent Lamborghini nog steeds financiële problemen en er komen nieuwe aandeelhouders aan het roer. Ondanks weinig geruststellende resultaten blijven ze vasthouden aan het concept van een kleine Lamborghini met centrale V8 en hopen ze de stevige investeringen terug te verdienen. Ze vragen daarom aan Bertone om een sportievere auto te tekenen met afneembaar dak. Dat wordt de Silhouette, een knipoog naar de Group 5 van de FIA.
Lamborghini gelooft in de Amerikaanse goudmijn. De auto moet goed verkopen en geld in het laatje brengen om het hoofd boven water te kunnen houden. De Silhouette wordt dus ontwikkeld en voorgesteld op het salon van Genève in 1976. Met zijn hoekige lijn en drieliter V8 van 260 pk heeft hij stevige troeven in handen vergeleken met zijn concurrenten, de Maserati Merak en Ferrari Dino 308 GT4. Die zijn allebei minder krachtig en… minder sexy. Maar ondanks een katalysator en grote bumpers heeft het Italiaanse merk alle moeite van de wereld om het model gehomologeerd te krijgen op deze veeleisende markt…
Met een merk dat op het faillissement afstevent, een wisselende directie, een sportwagenmarkt die opnieuw geteisterd wordt door een oliecrisis en een bedenkelijke reputatie, passeert de Silhouette door het autolandschap als een vallende ster. In 1979 laat Lamborghini het doek defintief vallen: de Silhouette ziet zijn productie stopgezet na… 52 exemplaren. Lamborghini laat echter niet los: het lanceert een laatste poging met de Jalpa, die de Silhouette met min of meer hetzelfde recept opvolgt. Maar ook daar blijft het succes uit…
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.