Vergeten model: Lamborghini Silhouette, een monumentale flop

Het is waarschijnlijk de grootste commerciële mislukking van Lamborghini. Met zijn schreeuwerige lijn, krachtige V8 en afneembaar dak had de Silhouette echter voldoende troeven in handen. Wat is er gebeurd?
  • Piette François
  • 21 oktober 2016

We keren terug naar 1970. Lamborghini investeert een fortuin in een nieuwe, betaalbare sportwagen, de Urraco. Met zijn centrale V8 en 2+2 zitplaatsen komt hij echter op het verkeerde moment. Het merk verkeert in ernstige financiële problemen en de oliecrisis doet de sportwagenmarkt instorten. Uiteindelijk werd hij pas drie jaar later gecommercialiseerd. In 1979, na 776 exemplaren, laat Lamborghini het doek vallen over de Urraco, die niet het verhoopte succes kende.

Silhouette

In 1976 kent Lamborghini nog steeds financiële problemen en er komen nieuwe aandeelhouders aan het roer. Ondanks weinig geruststellende resultaten blijven ze vasthouden aan het concept van een kleine Lamborghini met centrale V8 en hopen ze de stevige investeringen terug te verdienen. Ze vragen daarom aan Bertone om een sportievere auto te tekenen met afneembaar dak. Dat wordt de Silhouette, een knipoog naar de Group 5 van de FIA.

Amerikaanse markt

Lamborghini gelooft in de Amerikaanse goudmijn. De auto moet goed verkopen en geld in het laatje brengen om het hoofd boven water te kunnen houden. De Silhouette wordt dus ontwikkeld en voorgesteld op het salon van Genève in 1976. Met zijn hoekige lijn en drieliter V8 van 260 pk heeft hij stevige troeven in handen vergeleken met zijn concurrenten, de Maserati Merak en Ferrari Dino 308 GT4. Die zijn allebei minder krachtig en… minder sexy. Maar ondanks een katalysator en grote bumpers heeft het Italiaanse merk alle moeite van de wereld om het model gehomologeerd te krijgen op deze veeleisende markt…

Neerwaartse spiraal

Met een merk dat op het faillissement afstevent, een wisselende directie, een sportwagenmarkt die opnieuw geteisterd wordt door een oliecrisis en een bedenkelijke reputatie, passeert de Silhouette door het autolandschap als een vallende ster. In 1979 laat Lamborghini het doek defintief vallen: de Silhouette ziet zijn productie stopgezet na… 52 exemplaren. Lamborghini laat echter niet los: het lanceert een laatste poging met de Jalpa, die de Silhouette met min of meer hetzelfde recept opvolgt. Maar ook daar blijft het succes uit…

Vandaag

Aan het stuur van dit model krijg je ongetwijfeld bewonderende blikken en trek je de aandacht van kenners. Met zijn melodieuze centrale V8 en wegklapbare dak is de Silhouette een bijzonder aangename auto. Alleen er eentje vinden: van de 52 geproduceerde exemplaren zijn er nog maar een dertigtal over. Een exemplaar vinden zal dus geen kinderspel zijn. Het is dan ook moeilijk om er een prijskaartje op te kleven, maar we schatten dat hij tussen € 100.000 en € 200.000 waard is. Daar moet je de hoge onderhoudskosten aan toevoegen, net als de onvermijdelijke gebreken van een model dat geproduceerd werd toen het merk op het faillissement afstevende…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km