Vergeten model: Lancia 037, waarom hij steeds meer waard wordt

Van alle soorten sportwagens zijn de beruchte Groep B-wagens uit de jaren ’80 zonder twijfel de meest woeste. Deze categorie is ook beroemd door de productieversies die ze onrechtstreeks tot leven heeft gewekt, zoals deze wilde Lancia.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 september 2020
  • Divers
  • 296 weergaven

Vergeten model: Lancia 037, waarom hij steeds meer waard wordt

1982: de FIA lanceert de Groep B, een zeer regelarme rallycategorie, die echter wel vereist dat constructeurs minstens 200 straatlegale exemplaren bouwen van de rallywagens die ze inschrijven. Er zijn er heel wat die zich aan het avontuur wagen, zoals Audi met zijn beroemde Quattro, Peugeot met de 205 Turbo 16 en zelfs Citroën met de BX4 TC. Bij Lancia waren ze verzot op het idee en werd een opvolger bedacht voor de Montecarlo, die van 1979 tot 1981 de overwinningen binnenhaalde in de Groep 5.

Vergeten model: Lancia 037, waarom hij steeds meer waard wordt

In tegenstelling tot de meeste andere constructeurs, die hun racer afleiden van een bestaande personenwagen, begon Lancia van een blanco blad. De 037 was een volbloed racer, met twee zitplaatsen, een centraal achterin geplaatste motor en een koetswerk in kevlar. Om homologatieredenen zijn iets meer dan 200 exemplaren gemaakt van een straatversie (Stradale). Die waren wat braver: ze gebruikten dezelfde 2.0-compressormotor, maar in een tot 205 pk toegeknepen variant.

Vergeten model: Lancia 037, waarom hij steeds meer waard wordt

Tegen alle verwachtingen in wist Lancia in 1983 het wereldkampioenschap te winnen, voor Audi. De Quattro had met zijn vierwielaandrijving en schier eindeloze budget nochtans een voorsprong, maar begaafde coureurs en een management dat er de kantjes durfde aflopen qua regelgeving bezorgden Lancia de titel. Meer was niet nodig om van de 037 een legende te maken.

Vergeten model: Lancia 037, waarom hij steeds meer waard wordt

De Stratos blijft het absolute icoon, maar de 037 wordt steeds meer gezocht door grote verzamelaars. Zijn verkoopwaarde gaat dan ook steeds harder omhoog en een Stradale-versie flirt vandaag al met de grens van de 400.000 euro.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota zet de ontwikkeling verder van verbrandingsmotoren die waterstof kunnen verbranden. Deze sportieve Yaris geeft puristen hoop.

Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota voegt nog een SUV-model toe aan zijn Europese catalogus. Bovendien mag deze Corolla Cross een nieuwe generatie inwijden van de hybride aandrijflijn van de Japanse specialist.

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Jan Jambon is er niet in geslaagd om de Zweden te overtuigen.

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar heeft een eerste afbeelding onthuld van zijn toekomstige SUV. Deze Polestar 3 wordt in de VS gebouwd naast de volgende Volvo XC90 en wordt in 2022 op de markt verwacht.

Aanbevolen tests voor jou

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 31.500
2021
50 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 48.500
2021
50 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 59.900
2021
50 km
€ 33.950
2020
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 27.750
2020
6.018 km

Diesel, Automaat

€ 37.500
2020
13.045 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 44.650
2021
7.982 km

Benzine, Manueel

€ 189.500
1957
3.123 km