Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Gianni Lancia en Vittorio Jano hadden zich geen moeite gespaard bij de ontwikkeling van deze nieuwe auto. In 1950 werd de eerste Aurelia (een berline, code B10) voorgesteld aan het grote publiek en we mogen gerust stellen dat hij uit de band sprong. In een tijd toen de industrie moeizaam overeind krabbelde na de oorlogsinspanningen stelde Lancia een auto voor die op alle vlak innoveerde.
Onder de motorkap lag namelijk zomaar eventjes de allereerste V6-motor ter wereld. In de eerste generatie van de Aurelia was hij nog 1,8 liter groot en ontwikkelde hij zo’n 56 pk. Hij vormde een goede basis (hemisferische verbrandingskamers, volledig lichtmetalen blok) en bleef door de jaren heen evolueren tot hij uiteindelijk in 1955 piekte op bijna 120 pk (en een cilinderinhoud van 2,5 liter.
Ook het onderstel bulkte van de revolutionaire vondsten: radiaalbanden (voor het eerst op een massaproductiewagen), transaxle-versnellingsbak (versnellingsbak tegen de achteras gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling) en een volledig onafhankelijke wielophanging (De Dion-achteras vanaf 1955).
De subliem getekende Aurelia, die bestond als berline, coupé en cabriolet, was ongetwijfeld het meest geslaagde model ooit van het merk. Het is geen toeval dat de grootste autoracers van die tijd, zoals Juan-Manuel Fangio en Mike Hawthorn, hem als dagelijkse auto gebruikten. Vandaag gaan de mooiste coupés voor 150.000 euro van de hand, terwijl de bloedmooie Spider America-cabrioversie vlot meer dan 700.000 euro kost.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.