Vergeten model: Lancia Coupé 2000, koop hem nu voor het te laat is

De Lancia Coupé 2000 wordt sterk onderschat, maar is nochtans een heel geslaagd model. Hij wordt op de tweedehandsmarkt te laag gewaardeerd, dus is het hoog tijd voor een diepere kennismaking.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 maart 2021
  • Divers

Vergeten model: Lancia Coupé 2000, koop hem nu voor het te laat is

In 1960 bracht Lancia zijn berline Flavia op de markt. Zijn design werd lauw onthaald, maar de techniek was interessant: 4 schrijfremmen, een viercilinderboxer en voorwielaandrijving. Een jaar later werd de Flavia een stuk glamoureuzer dankzij een coupé-afgeleide. Die kreeg de bijnaam “kleine Ferrari” door zijn gelijkenis met de Ferrari 250 GTE. De sterkere motor (1,8 liter, 90 pk) maakte ook eerbare prestaties mogelijk voor zijn tijd.

Vergeten model: Lancia Coupé 2000, koop hem nu voor het te laat is

Het duurde nog 9 jaar voor Lancia zijn coupé vernieuwde met behulp van een ingrijpende facelift. Hij kreeg strakkere trekken, zijn front oogde dreigender en onder de motorkap werd de boxer vergroot tot twee liter en 121 pk. Twee jaar later verloor het model de naam Flavia, maar kwam er wel een HF-versie met injectie die met zijn 125 pk bijna 200 km/u haalde.

Vergeten model: Lancia Coupé 2000, koop hem nu voor het te laat is

De 2000 Coupé met zijn verbluffend moderne rijgedrag en ronde motor bij alle toerentallen gaat vandaag van de hand voor 20.000 euro (in uitstekende staat). Dat is maar half zo duur als een Alfa Romeo van dat tijdperk met vergelijkbaar vermogen.

Vergeten model: Lancia Coupé 2000, koop hem nu voor het te laat is

5 dingen die je moet weten voor je hem koopt:

  • Als de motor goed wordt onderhouden, is hij robuust.
  • Specialisten en wisselstukken zijn zeldzaam.
  • Roest is vijand nummer 1.
  • Exemplaren in goede staat zijn zeldzaam.
  • Er zijn iets meer dan 26.000 Flavia Coupés gebouwd, tegenover slechts 1.229 HF Coupés.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km