Vergeten model: Lincoln Continental, de ‘doodskist’ van JFK

Op 22 november 1963 werd president Kennedy vermoord terwijl hij in Dallas paradeerde in een Lincoln Continental. De aanslag op JFK doet nog steeds veel inkt vloeien, maar de auto is geleidelijk aan in de vergetelheid geraakt…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 december 2020
  • Divers

Vergeten model: Lincoln Continental, de ‘doodskist’ van JFK

In de jaren ’50 hielden Amerikaanse designers zich totaal niet in qua stijl. Hoe flamboyanter, des te beter. Het decennium erop kalmeerden ze een beetje en zagen we een iets soberder, bijna Europese stijl terugkeren. De Lincoln Continental is daar het perfecte voorbeeld van: na drie erg barokke generaties zag de vierde Continental er veel soberder uit.

Omgekeerde deuren

Vergeten model: Lincoln Continental, de ‘doodskist’ van JFK

De lijnen waren strakker en er was minder chroom gebruikt. Toch had hij nog een origineel detail: de achterdeuren gingen in omgekeerde richting open, zoals in huidige Rolls-Royces. Het in 1960 gelanceerde nieuwe model wist toen nog niet dat het drie jaar later de actualiteit zou beheersen.

Kolos

Vergeten model: Lincoln Continental, de ‘doodskist’ van JFK

Zijn stijl mag dan wel vloeiender geworden zijn, maar de afmetingen waren nog steeds enorm: meer dan 5,4 meter lang, bijna 2 meter breed en een gewicht van meer dan 2,5 ton. De Amerikanen leverden geen half werk om die sloep aan te drijven: een V8 van 7,0 liter en 300 pk… Zoals zo vaak bij Amerikaanse auto’s van de jaren ’50 en ’60 evolueerde het model bijna constant, zowel uiterlijk als mechanisch, tot een V8 van 7,6 liter (bijna 350 pk) en optionele schijfremmen op de voorwielen.

Vergeten model: Lincoln Continental, de ‘doodskist’ van JFK

Wat je moet weten

  • Meer dan 330.000 exemplaren gebouwd tussen 1960 en 1969
  • 3 koetswerken: 4-deurs berline, 4-deurs cabriolet en 2-deurs coupé
  • Reken op 25.000 tot 45.000 euro afhankelijk van het model en de staat
  • De 7,6-liter V8 had een fragiel distributietandwiel (maar je kan het vervangen door een stalen exemplaar)
  • De remmen zijn zeer matig en hij rijdt “op zijn Amerikaans”
  • De cabriolet is niet bepaald stijf…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km