Vergeten model: Lotus Esprit V8

In 1996 had de Lotus Esprit zowat alle watertjes doorzwommen. Na twintig jaar had hij er een Bondfilm opzitten, een racecarrière en was hij populair bij sportwagenliefhebbers. Maar één ding ontbrak voor de Esprit om op supercarniveau te blijven: een motor de naam waardig.
  • Piette François
  • 27 januari 2017

In 1976 was de Esprit een toonbeeld van design, rechtstreeks afgeleid van een concept van Italdesign. Zijn structuur deed sterk denken aan die van een racewagen, met polyester koetswerk op een stalen chassis en motor centraal achterin. Lotus greep eerst terug naar een atmosferische viercilinder van 160 pk om geleidelijk de cilinderinhoud en het vermogen te laten toenemen, onder meer dankzij een turbocompressor. Maar dat was midden jaren 90 niet meer voldoende: het ontbrak de Esprit aan punch om nog bij de top van de supercars te horen.

V8

Dat had Lotus goed begrepen. Het merk onderzocht de mogelijkheid van een moduleerbare V8. De motor met turbocompressor, platte krukas en 3,5 liter cilinderinhoud, goed voor 350 pk en 400 Nm. Voor die tijd technologisch geavanceerd, en dat gaf de Lotus vleugels: een topsnelheid van 280 km/u en 0-100 km/u in 4,5 seconden. Zo verdiende Lotus zijn plaats bij de supercars. Beter nog: de motor klonk misschien niet hemels, maar hij kon enkele prestigieuze concurrenten het nakijken geven.

Vandaag

De Lotus Esprit V8 Turbo is wellicht de meest gegeerde en geslaagde Esprit. De Britse sportwagen kreeg eindelijk een motor die zijn chassis recht aandeed. Alleen de afwezigheid van een sper, een iets te soepele demping en lastige versnellingsbakbediening gooiden roet in het eten bij de sportiefste chauffeurs. De Esprit kon toch nog tien jaar in de catalogus blijven staan. Vandaag is zijn prijs de hoogte in gegaan: enkele jaren geleden had je ongeveer € 40.000 nodig voor een degelijk exemplaar, maar vandaag is dat minstens € 60.000.

Veel succes bij je zoektocht trouwens, want hij is zeldzaam en viel vaak ten prooi aan wilde tuning, die ten koste ging van de homogeniteit en de betrouwbaarheid. De V8 is trouwens redelijk stevig als hij goed en regelmatig werd onderhouden. Zoek desondanks naar exemplaren van na 1999, die de kinderziektes meestal opgelost zagen. Daar wringt overigens het schoentje: specialisten die dit beest kunnen onderhouden zijn zeldzaam… en duur.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km