Vergeten model: Maserati Merak, elegant toegangsticket

Een geweldige lijn van Giugiaro, de drietand op het koetswerk, een sportief weggedrag en toch een van de goedkoopste prestigieuze sportwagens uit de jaren 70. Waarom wordt de Merak over het hoofd gezien?

  • Piette François
  • 29 januari 2018
  • Divers

In 1968 kocht Citroën Maserati. De Italianen kregen toen toegang tot motoren die de Fransen in het achterhoofd hielden voor een eventuele super-DS, die uiteindelijk de SM zou worden. Het gaf de Italianen ook de gelegenheid om hun gamma op te smukken. Met de komst van de Lamborghini Miura eind jaren 60 was de toekomst aan sportwagens met motor centraal achterin. Maserati ontwikkelde dus een rivaal voor de supercars van toen, de Bora.

Instapmodel

De Bora was een meesterwerk, maar met een V8 van meer dan 300 pk was hij niet voor iedereen toegankelijk. In 1972 besliste het merk om een toegankelijkere versie te bouwen van die Bora, die in grote lijn diens design overnam maar dan met de V6 van de Citroën SM. De vloeiende, sportieve lijnen werden getekend door Giorgetto Giugiaro van Italdesign.

Ongewone specificaties

De sportwagen had een 3 liter grote V6 centraal achterin, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. Met 190 pk en mooie gewichtsverdeling was de Merak nerveus en tembaar. Helaas had Citroën zijn ingenieurs afgevaardigd, waardoor de Merak een identiek dashboard kreeg als de SM, maar ook een complex hydraulisch systeem voor het stuur en de remmen. Tel een weinig betrouwbaar hydraulisch systeem op bij een fragiele motor en een beperkt dealernet en je krijgt het perfecte recept voor een relatieve commerciële flop. In 1975 had Maserati nog maar 630 Meraks gebouwd.

SS

In 1975 ontdeed Citroën zich van zijn Italiaanse partner en kwam Maserati in afwachting van een overnemer onder staatsvoogdij. Op dat moment kwam De Tomaso op de proppen. De Merak werd vernieuwd: hij kreeg een eigen dashboard, de hydrauliek verdween en de motor werd betrouwbaarder gemaakt. Bovendien werd hij met 220 pk krachtiger en ook lichteR. De productie liep tot 1983 en er werden nog een duizendtal exemplaren verkocht.

Downsizing

Midden jaren 70 introduceerde Italië een wet die auto’s met een cilinderinhoud van meer dan 2 liter stevig belastte. Lamborghini, Ferrari en Maserati bouwden dus modellen met kleinere cilinderinhoud voor hun thuismarkt. Zo zag de Merak 2000 GT het licht. Zijn 2 liter grote V6 produceerde nog 170 pk, maar bleef wel levendig rijden. Tijdens zijn zowat 6 productiejaren werden er amper 200 exemplaren gebouwd.

Vandaag

Een mooie Merak begint vanaf € 65.000, de beste exemplaren kosten zelden meer dan € 100.000. Het lijkt veel, maar voor een auto uit die tijd met zulke naam valt dat nog best mee. Maar let op: de distributie van de auto is fragiel en een revisie kost een fortuin. De hydrauliek is vandaag perfect aan te pakken, maar kost meestal veel geld. Ook het onderhoud heeft een stevig prijskaartje. Een gewaarschuwd koper is er nog steeds twee waard…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km