Vergeten model: Matra Rancho, bijna onvindbaar

Halverwege de jaren ’70 ging het slecht met Matra. De Franse constructeur bouwde wel een imago op met zijn overwinningen in Le Mans en zijn… raketten, maar zijn massaproductiemodellen hadden te lijden onder de oliecrisis. Wat moet je doen als sportwagens niet meer verkopen? Een ingenieur had een gek idee…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 augustus 2020
  • Divers

Vergeten model: Matra Rancho, bijna onvindbaar

Na een gouden periode van een jaar of 20 waren sportieve coupés in de tweede helft van de jaren 1970 uit de gratie gevallen. Het publiek moest dus op een andere manier worden verleid. Philippe Guédon, hoofdingenieur, vatte daarom het idee op om een zowel praktisch als speels voertuig te bedenken. Het originele plan wist de leiding van het merk echter maar matig te overtuigen. Daarom kreeg Guédon een belachelijk klein budget voor zijn project, waardoor hij sterk op recuperatie was aangewezen.

Vergeten model: Matra Rancho, bijna onvindbaar

Guédon ontwikkelde een nieuw soort auto, tussen een break, een bestelwagen en een offroader, en gebruikte daarbij bestaande onderdelen. Het platform en vele andere elementen kwamen van de Simca 1100 en de motor is geleend bij de Simca 1308. Guédon zou de Rancho later zelf een “hutsepot” noemen.

Vergeten model: Matra Rancho, bijna onvindbaar

Toen het vreemde ding in 1977 op de markt kwam, wist het flink wat interesse te wekken. De bestelbonnen stroomden binnen en Matra bedacht meerdere afgeleiden van het model (speciale reeksen, bestelversies en gezinswagenvarianten), naast een heel breed optiegamma, van een sperdifferentieel over een lier tot noppenbanden. De Rancho kwam eerst op de markt onder de merknaam Matra-Simca en werd later een Talbo-Matra, omdat Simca in 1978 door PSA was opgeslorpt.

Vergeten model: Matra Rancho, bijna onvindbaar

Net zoals bij hedendaagse cross-overs ging het vooral om de look, want bij gebrek aan middelen kon de Rancho niet op vierwielaandrijving rekenen. Tijdens zijn 7-jarige carrière zijn er meer dan 56.000 stuks van verkocht. Helaas blijven er daar vandaag maar heel weinig van over in een mooie staat omdat dit Franse curiosum een verwoestende voorliefde voor roest had. Als je er desondanks toch een in goede staat vindt, zal je ongetwijfeld meer plezier halen uit zijn heerlijk voorbijgestreefde look en zijn praktische voordelen dan uit de 80 pk van zijn motortje en de vierversnellingsbak…

Vergeten model: Matra Rancho, bijna onvindbaar

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km