Vergeten model: Mazda MX-3, de goedkoopste V6 op de markt

Een 1,8 liter grote zescilinder. Dat was destijds de goedkoopste V6 op de markt. Vandaag blijft de Mazda MX-3 een bijzondere auto om opnieuw te ontdekken.
  • Piette François
  • 20 maart 2017

Begin jaren 90 waren de Japanse constructeurs bijzonder bedrijvig. Sportwagens hadden de wind in de zeilen en bij Mazda regende het nieuwe modellen. In 1991 was de MX-5 nog maar goed een jaar op de markt of hij kreeg er twee broers bij: de MX-3 en MX-6. Bovendien zag er nog een nieuwe RX-7 het daglicht.

Voorwielaandrijving met V6

Hoewel de pas voorgestelde MX-5 deed hopen dat Mazda achterwielaandrijving ging gebruiken voor de MX-3, gebeurde dat niet. De constructeur gebruikte als basis het platform van de 323. De kleine MX-3 kreeg dus designtrekken van die tijd, met zachte en ronde vormen. Weinig origineels dus. Hetzelfde liedje in het interieur, waar zwarte plastics en een klassieke presentatie het sportieve hart niet bepaald sneller deden slaan. Toch zaten de zetels vooraan goed omhullend en comfortabel. Achteraan waren de twee zitplaatsen eerder bestemd voor kinderen.

Onder de kap

Technisch viel dit model op door een van de meest originele motoren van de laatste decennia: een 1,8 liter grote V6. Een kleine motor voor hoge toeren, met een vermogen van 133 pk bij 6.500 tpm. De rode zone begon bij 7.000 tpm, maar de begrenzer riep je nog 800 tpm verder een halt toe. Een karaktervolle motor dus.

Of niet…

In 1993 bood Mazda een instapversie aan. De V6 maakte plaats voor een banale viercilinder van 1,6 liter met 88 pk. De prestaties en de klank waren uiteraard heel wat minder. Een jaar later werd de viercilinder herbekeken voor zo’n twintig pk extra, waardoor hij overtuigender uit de hoek kwam.

Vandaag

De MX-3 is waanzinnig betrouwbaar, maar kwam vaak in handen van mensen met een beperkt budget, die aangetrokken werden door de klank van de V6. Originele onderdelen kostten vaak een fortuin, en de eigenaars zochten vaak hun toevlucht tot opzichtigere maar niet-conforme uitlaten en velgen. Een originele MX-3 V6 vinden is dus niet eenvoudig. Als je er een vindt, zal hij echter niet veel kosten: prijzen beginnen bij… € 500 tot € 5.000 voor modellen in showroomstaat. Maar je zult wellicht moeten zoeken in Duitsland, Nederland of zelfs Italië. Check de geschiedenis van de auto zeker grondig: zo moet de distributieriem bijvoorbeeld elke vijf jaar of 120.000 kilometer worden vervangen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km