Mazda
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
De wankelmotor was een populaire keuze in de tweede helft van de jaren 60. Met zijn “logischere” werking dan een klassieke motor met zuigers en kleppen, vond je hem terug bij heel wat constructeurs. Citroën, Mercedes, NSU en Mazda: al deze merken gebruikten ooit wel eens deze bijzondere motor. Maar de technische beperkingen (dichting van de bewegende delen) en het hoge verbruik van deze motoren zorgden ervoor dat hij in de vergeethoek geraakte.
Uit het oog, uit het hart bij alle constructeurs? Nee: er was één bedrijf dat ingenieurs had die bleven geloven in de kwaliteit van deze motor. Mazda werd zo de laatste constructeur die er, vandaag nog, in gelooft. In 1978 verscheen de eerste RX-7, in 1985 volgde de tweede generatie. De RX-7 was snel en goed afgewerkt, maar wat mak vergeleken met generatie drie, die “FD” werd genoemd.
In 1992 onthulde Mazda dus de derde generatie RX-7. Zijn retrolijnen, doordacht chassis, gewichtsverdeling en voor het eerst drukgevoede wankelmotor zorgden voor heel wat opschudding. De 1,3 liter grote motor produceerde tot 280 pk. Voldoende om zich met enkele referenties te kunnen meten, zoals de Porsche 911. De sprint naar 100 km/u nam nauwelijks meer dan 5 seconden in beslag. De RX-7 FD kleefde aan de grond, was degelijk afgewerkt en rijkelijk uitgerust. Hij had dus alle kwaliteiten om tot de sportieve legendes toe te treden.
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.
De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!