Citroen
Deze nieuwe Citroën Basalt is enkel bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse en Indiase markten, en dat vinden wij jammer!
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Messerschmitt een beroemde vliegtuigbouwer, gevreesd door de Geallieerden. Maar toen de vrede terugkeerde, kreeg het een verbod om nog jachtvliegtuigen te bouwen. Daarom besliste het om over te stappen op de productie van auto’s, en meer bepaald goedkope wagens. Je moet geen groot licht zijn om de luchtvaartinspiratie te zien in zijn eerste creatie…
In 1953 stelde Messerschmitt zijn eerste auto voor, de KR175. Zijn look verweest duidelijk naar een vliegtuig zonder vleugels, terwijl zijn architectuur verrassend was: drie wielen, twee zitplaatsen achter elkaar, een cabine die naar opzij open kantelde en een kettingaandrijving. Origineler wordt het haast niet. De kleine Sachs-2-taktmotor met een tiental pk moest je starten met een… trappedaal. Maar het echte hoogtepunt was dat deze motor… omgekeerd kon draaien. Dat betekent dus dat je vier versnellingen vooruit en 4 versnellingen achteruit had.
Doorheen zijn carrière kende de Messerschmitt diverse evoluties: een tot 200 cc vergrote motor, een cabrioversie die de glazen koepel inruilde voor een veel beter ademende en opplooibare kap en, tot slot, in 1958, de Tiger-versie. Die laatste kreeg een vierde wiel en een motor van 500 cc die het tot 24 pk schopte. Met die bewapening torpedeerde de Messerschmitt alle concurrentie, met een topsnelheid van bijna 130 of zelfs 140 km/u. Maar eerlijk gezegd moet je aan zinsverbijstering lijden of over bovennatuurlijke krachten beschikken om een dergelijk karretje (minder dan 400 kilo en 3 meter kort) naar zo’n snelheid te jagen.
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
Deze nieuwe Citroën Basalt is enkel bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse en Indiase markten, en dat vinden wij jammer!
Kia heeft op het autosalon van New York een nieuwe vijfdeurs hatchback voorgesteld! Wordt dit de opvolger van de Ceed in Europa?
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 20 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of Porsche Taycan Turbo S tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 13 of 14 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!
Op 29 maart 1974 rolde de eerste Volkswagen Golf van de band in Wolfsburg. Vandaag, precies 50 jaar later, zijn we 8,5 generaties verder, met in totaal meer dan 37 miljoen verkochte exemplaren van dé referentie bij de compacte middenklassers!