Vergeten model: MGB Jacques Coune, de Belgische variant

De MGB is een van de populairste oldtimers. Hoe kan je er dan mee opvallen bij een oldtimermeeting? Met deze exclusieve Belgische variant misschien?

  • Piette François
  • 30 juni 2017

Eind jaren 50 was Jacques Coune een Brusselaar met een passie voor Italiaanse auto’s. Hij importeerde Abarth-onderdelen voor Fiats en leidde ook een klein koetswerkbedrijf dat af en toe speciale versies maakte van bestaande modellen. Zo bouwde hij een kleine reeks Volvo Amazone-cabriolets en enkele bedrijfsversies op basis van BMW’s en Mercedessen. In 1963 bezweek hij net als zovelen voor de charme van de MGB… maar vond hij het jammer dat er nog geen coupéversie van bestond.

Coupé op maat

Op het salon van Brussel in 1964 presenteerde Coune een coupéversie van de MGB. De wijzigingen bleven niet beperkt tot een simpele hardtop: dankzij onderdelen van onder meer Renault en Simca ontwierp hij een auto met een eigen persoonlijkheid, met een aflopende daklijn en een Ferrari-achtige achterkant. Het ontwerp werd zo goed ontvangen dat Coune hem besloot te produceren.

Cabriolets en targa

De coupé kende een bescheiden succes. Maar Coune zag al snel de voordelen van glasvezel en verving er na enkele exemplaren zijn staal door. Het grote voordeel: een lager gewicht. De MGB’s van Jacques Coune waren dus sneller dan de MGB’s van de fabriek.

Naast coupés bouwde hij ook enkele cabriolets en een originele targa voor baron Lippens. Die werd “Gemini” gedoopt en zou enkele jaren later volledig vernield zijn door een prostituee die de auto derdehands had gekocht.

Vandaag

Er werden 56 coupés gebouwd en een handvol cabriolets. Hoeveel er vandaag nog bestaan, is moeilijk te zeggen, maar ze zijn gegeerd bij liefhebbers uit eigen land. Reken op € 5.000 tot € 10.000 meer dan een gewone MGB (dus tussen € 20.000 en € 35.000 afhankelijk van de staat), wat gezien zijn originaliteit niet bijzonder duur is.

MG

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km