Vergeten model: Mitsubishi Starion, op veroveringstocht

In de jaren ’80 hadden coupés met de motor in de neus duidelijk de wind in de zeilen. Vooral in Japan kozen heel wat constructeurs voor deze formule. Naast de (Duitse) Porsche 924, de Mazda RX-7 en de Nissan 300 ZX was er deze Mitsubishi Starion.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 augustus 2020
  • Divers

Vergeten model: Mitsubishi Starion, op veroveringstocht

Dit segment had vaak gewaagde technische keuzes te bieden: een wankelmotor in de RX-7, vierwielsturing in de Honda Prelude en een turboviercilinder met elektronische injectie in de Starion. Dat lijkt vandaag misschien banaal, maar destijds was dat revolutionair.

Vergeten model: Mitsubishi Starion, op veroveringstocht

De Starion kwam in 1982 op de markt en genoot snel een mooie reputatie. Zijn stevigheid, zijn evenwichtige rijgedrag en zijn turboviercilinder maakten van hem een efficiënte, comfortabele en betrouwbare sportieveling. Mitsubishi geloofde trouwens zo hard in het model dat het er steeds meer afgeleiden van lanceerde: met breed of smal koetswerk, 2,0 of 2,6 liter, 8 of 12 kleppen (150 tot 200 pk), manuele vijfbak of viertrapsautomaat,… Voor elke markt waren er andere specificaties en een eigen gamma. In Japan was er zelfs een basisversie zonder turbo met slechts 110 pk.

Vergeten model: Mitsubishi Starion, op veroveringstocht

Vol vertrouwen in het sportieve potentieel van zijn model besliste Mitsubishi om zich op de rally te storten. De Starion ging van achter- naar vierwielaandrijving en het vermogen klom naar 350 pk. Zijn autosportcarrière liep van 1983 tot 1988 en werd met een paar mooie successen bekroond, waaronder een klassementsoverwinning in de Parijs-Dakar van 1983.

Vergeten model: Mitsubishi Starion, op veroveringstocht

Vandaag is de Starion sterk in trek bij liefhebbers van coupés uit de jaren ‘80, zodat hij tussen de 10.000 en de 15.000 euro kost.

Vergeten model: Mitsubishi Starion, op veroveringstocht

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km