
9 november 1989: de Berlijnse muur is gevallen. De afbraak van dit symbool van de koude oorlog herenigt volkeren eindelijk. In het Oosten wordt er beslist om zich niet te laten overdonderen door de indrukwekkende technologische demonstratie uit het Westen. Zo ging in het toenmalige Tsjechoslowakije Metalux (MTX), een klein atelier dat gespecialiseerd was in het prepareren van auto’s, samenwerken met Tatra voor de ontwikkeling van een supercar om aan de wereld te tonen tot wat getalenteerde ingenieurs in staat zijn.
Flop of succes?

De MTX Tatra V8 gebruikt bijna uitsluitend onderdelen uit het Oostblok, te beginnen met een Tatra V8 van bijna 4 liter die meer dan 300 pk levert. Dit indrukwekkende blok wordt gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak en belooft een 0 naar 100-tijd van minder dan 6 seconden! Door het succes van het prototype beslist het bedrijf om de productie te starten. Ondanks zijn exorbitante prijs weet de MTX een honderdtal mensen te overtuigen! Al wordt dat door een aantal historici in twijfel getrokken… Helaas wordt de fabriek in de as gelegd door een brand en wordt het project stopgezet. Amper 4 exemplaren werden ooit gebouwd.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?