Citroen
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
De Nissan 300ZX werd onthuld in 1983. Hij werd voorgesteld als de natuurlijke erfgenaam van de Z-lijn, een succesgeneratie die in 1969 aftrapte met de 240Z. Die generatie van de 300ZX, die door de kenners Z31 werd genoemd, werd in 1989 opgevolgd door de Z32. Logisch, want de motoren waren grotendeels hetzelfde, maar de lijn werd een stuk moderner.
Qua looks zie je meteen dat hij uit het land van de rijzende zon komt: een brutale blik, achterlichten die zich over de hele breedte uitstrekken en vier uitlaten zijn de juiste aanwijzingen. In het interieur hetzelfde: vooral plastic overheerst, maar de uitrusting is bijzonder uitgebreid. Van klimaatregeling via een Bose-stereo tot elektrische ruiten: het was een standaarduitrusting die bij Europese concurrenten ongezien was.
Onder de motorkap bood Nissan net zoals de Japanse concurrentie alleen een V6 aan. Die drie liter grote motor was er als atmosferisch blok (220 pk) of met twee turbo’s. Alleen die laatste werd in Europa ingevoerd. Zoals de Japanse wetgeving toen oplegde, werd het vermogen beperkt tot 286 pk, al kon hij makkelijk verder worden opgevoerd…
De strikte achterwielaandrijver kon op vraag worden uitgerust met een gesofistikeerde sturende achteras, waardoor je dus een soort vierwielsturing kreeg. Qua versnellingsbakken was er een manuele vijfversnellingsbak en een viertrapsautomaat, al lag het vermogen van die laatste iets lager.
De auto was vooral populair op de Japanse en Amerikaanse markt. Maar midden jaren 90 kwamen de gloriejaren van dit soort sportwagens aan hun einde. De SUV-mode kwam op in de Verenigde Staten en de verhouding tussen de yen en de dollar was niet meer gunstig. Het doek viel in 1996: Nissan voerde zijn 300ZX niet meer in de Verenigde Staten in. In Japan duurde het nog tot 2000.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.