We gaan naar het salon van Frankfurt in 1963.
Constructeurs lieten dat jaar steeds meer nieuwe modellen zien en de trend was
er een van steeds strakkere lijnen. NSU onthulde de coach Prinz, een echte
‘schoendoos’ waarvan het design wat deed denken aan dat van de Chevrolet
Corvair… Maar half zo groot, aangezien dit wel Europa is. Met zijn 4
zitplaatsen in het midden en zijn achterin geplaatste motor kreeg de Prinz gauw
een sportieve versie: in 1965 kwam de TT (voor Tourist Trophy, een race waar
NSU in 1954 een mooi succes had geboekt met zijn… motorfietsen). Zijn motor van
1.085 cc bracht de magische grens van de 150 km/u binnen bereik.
Klein bommetje
In 1967 onthulde NSU zijn echte oorlogswapen:
de TTS. Zijn motor was verkleind naar minder dan 1.000 cc cilinderinhoud zodat
hij mocht racen in het segment van de éénliters. Maar dit nieuwe hart was wel
ingrijpend aangepakt, met een paar dikke carburatoren en een meer ‘agressieve’
distributie. Met zijn 70 pk snelde de TTS aan 160 km/ vooruit. NSU hield het
daar trouwens niet bij, want het bood een nog sportievere kit aan die het
vermogen naar 83 pk opkrikte. Daarmee kon de TTS een aantal forse sportwagens
van zijn tijd nerveus maken met zijn top van dik 180 km/u. Voor een kleine
berline met een motor van één liter was dat ongezien.
Vandaag
De NSU TTS is de Porsche 911 voor gezinnen:
duivels levendig, een achterin ingeplante en luchtgekoelde motor, een honger
naar hoge toerentallen, een hoogstaande afwerking, een stuur dat heel snel
licht wordt en een zeer robuuste bouw. Maar je moet wel de witte raaf weten te
vinden: tussen de vele min of meer geslaagde replica’s, de echte TTS’en die in
de gracht zijn geëindigd en de exemplaren die door het roestmonster zijn
verteerd blijven er vandaag niet veel meer over. Je moet dus geduld hebben en
een reserve van 30.000 tot 50.000 euro. De meer courante TT vind je regelmatig
voor een 25.000 à 30.000 euro.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?