Vergeten model: Oldsmobile Toronado, de voorwielaandrijver

Zowat alle constructeurs doen het vandaag met voorwielaandrijving, maar in de jaren 60 was het anders. Vooral in de Verenigde Staten. Wie zou denken dat deze 7 liter grote V8 de voorwielen aandreef?

  • Piette François
  • 02 augustus 2017
  • 623 weergaven

Toch was het geen primeur voor de VS: van 1929 tot 1937 maakte de constructeur Cord gebruik van deze aandrijving, waarmee het radicaal brak met de Amerikaanse tradities. Cord zou daarmee enkele decennia een uitzondering blijven in het Amerikaanse autolandschap. Na de oorlog zag GM er wel graten in. Aan deze kant van de oceaan, in Frankrijk, waren sommige constructeurs namelijk met succes overgestapt, zoals Citroën en Panhard. Oldsmobile ontwikkelde de auto.

Opmerkelijk resultaat

Bizar genoeg werd de auto een topcoupé. Voorwielaandrijving had voordelen, waaronder het weggedrag, maar zorgde voor beperkingen op vlak van aandrijving. Dat schrok de ingenieurs niet af: ze ontwikkelden een 5,36 meter lange en 2 meter brede auto’s met plaats voor zes passagiers en gewapend met een 7 liter grote V8 van 380 pk. De automaat telde drie verzetten.

Zwaar voorin

Met een gewicht van meer dan twee ton (waarvan het meeste op de vooras), een ouderwets afzonderlijk chassis en vier magere trommelremmen is de Oldsmobile Toronado niet de sportwagen die zijn lijnen doen vermoeden. Hij haalt wel 200 km/u, maar de aandrijving lijdt onder de zware V8, de dynamiek wordt gestraft door het gewicht, het stuur is te vaag en de remmen faden snel. De Toronado rij je dus op zijn Amerikaans, met de arm uit het raam op lange rechte stukken. Hij reed wel bijzonder stil en stabiel.

Evoluties

De Toronado werd gelanceerd in 1966 en kreeg in 1967 en 1968 een ander radiatorrooster. Hij kreeg ook een krachtigere V8, die 7,5 liter groot was en niet minder dan 406 pk produceerde. Amerikaanse paarden weliswaar, maar die haalden makkelijk 200 km/u. In 1970 maakte de Toronado plaats voor een nieuwe generatie van de reusachtige coupé met V8 en voorwielaandrijving. ER volgden vier generaties, die allemaal de voorwielen aandreven. De derde generatie (1978-1985) kreeg ook een V6 en een V8 diesel, maar de laatste generatie (1985-1992) stelde het alleen met een V6.

Vandaag

De meest gegeerde Toronado is uiteraard de allereerste pre-facelift (1966-1967). Reken op € 22.000 voor een mooi exemplaar en meer voor een exemplaar in showroomstaat. Latere versies (1968-1970) kosten ongeveer € 20.000. Je zult wellicht in het buitenland moeten zoeken. Veel kopers zijn er gelukkig niet. Let op de staat van het koetswerk: met zoveel staal tellen de herstellingen en de factuur snel op. Onderdelen zijn er nog wel te vinden, maar die zal je wellicht in de VS moeten gaan zoeken.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

Scoop: Skoda Superb Combi, de overleving van een ras

Scoop: Skoda Superb Combi, de overleving van een ras

De volgende generatie van de Skoda Superb zal in 2023 beschikbaar zijn. En dat is ook goed nieuws voor de VW Passat...

DS: weg met al die schermen!

DS: weg met al die schermen!

Dat zei de hoofddesigner van het merk, Thierry Métroz, in een interview bij de Britse collega’s van Autocar.

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vandaag is Maybach een label dat gekleefd wordt op de meest luxueuze modellen van Mercedes. 100 jaar geleden was het echter een op zichzelf staand merk dat enkele van de meest opulente auto’s op de planeet bouwde!

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km