Vergeten model: Opel Commodore A, je komt hem nooit meer tegen

Halverwege de jaren 1960 was het niet meer denkbaar om bestuurders nog Spartaanse en extreem goedkope auto’s aan te smeren. De klant wou stijl, chroom en spierkracht.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 maart 2021
  • Divers

Vergeten model: Opel Commodore A, je komt hem nooit meer tegen

In die context ontstond de Commodore A. Technisch gezien had Opel geen fortuin geïnvesteerd in het nieuwe model: de basis was die van de populaire Rekord en de motor, een zes-in-lijn, werd overgenomen van de Kapitän. Aanvankelijk was hij verkrijgbaar als 2,2- en 2,5-liter maar hij won al snel aan kracht. In september 1967 onthulde Opel de GS, die de motor opvoerde met een tweede carburator zodat het vermogen steeg tot 130 pk.

Vergeten model: Opel Commodore A, je komt hem nooit meer tegen

Doorheen de jaren bracht het merk een paar evoluties bij: er kwam een nieuwe optionele drietrapsautomaat (bij zijn lancering had de automaat maar twee versnellingen), de tank werd groter, de uitlaatlijn werd herwerkt,…

Vergeten model: Opel Commodore A, je komt hem nooit meer tegen

In 1970 kwam echter het grootste nieuws: de GS/E, die de 2.5-zescilinder versterkte met een injectie zodat hij 150 pk ontwikkelde. Met deze motor vertoonde de Commodore respectabele prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 10 seconden en een topsnelheid die de 200 km/u naderde. Later volgde een minder sterke versie, met een tot 2,8 liter vergrote motor maar een tot 145 pk verlaagd vermogen.

Vergeten model: Opel Commodore A, je komt hem nooit meer tegen

Zowel destijds als vandaag trekt de Commodore A niet veel klanten aan: reken op 10.000 tot 30.000 euro in functie van de staat. Toch valt er best wat te zeggen voor zijn Amerikaanse look, zijn vrij standaard mechaniek en zijn zachte motoren. Van 1967 tot 1971 zijn er iets minder dan 160.000 exemplaren van gebouwd.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km