Nee, dit is niet de Lotus Omega. Dit gaat om een nog veel exclusievere Opel Omega, maar een waarvan we het bestaan al lang vergeten waren: de Opel Omega Evo 500.

Wim Bervoets
08/03/2018

Wie aan sportieve Opel Omega’s denkt, denkt in de eerste plaats wellicht aan de Lotus Omega, de Opel die door de Britse sportwagenspecialist onder handen werd genomen. Maar Opel deed ook een beroep op een andere specialist voor sportieve afgeleiden: huistuner Irmscher.

DTM

Het verhaal van de Evo 500 begint eind jaren 80, wanneer Opel potten wil breken in de DTM, het Duitse toerwagenkampioenschap. Daarvoor wil het zijn Omega inzetten, maar om gehomologeerd te geraken, moet het een productie van 500 exemplaren voorzien.

Irmscher

Opel doet een beroep op Irmscher, dat de Omega 3000 als basis neemt. De tuner toont het resultaat in 1990: de Opel Omega Evo 500 is een agressief ogende zwarte kolos, met verbrede wielkasten en een indrukwekkende verstelbare achterspoiler die meer neerwaartse druk moet genereren. De Evo 500 krijgt specifieke 18-duimsvelgen mee en speciale Recaro-kuipzetels in het interieur.

233 tot 385 pk

Onder de motorkap huist de 3 liter grote zescilinder-in-lijn, die goed is voor 233 pk. Daardoor sprint de Omega Evo 500 naar 100 km/u in 7,5 seconden en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u. De DTM-versie doet nog beter: die produceert maar liefst 385 pk en haalt een topsnelheid van 300 km/u. Helaas is hij niet opgewassen tegen het geweld van de BMW M3 en Mercedes 190.

Productie

Van de oorspronkelijk geplande productie van 500 exemplaren werden er tussen 1991 en 1993 uiteindelijk maar een dikke 300 stuks geproduceerd. Op een enkele uitzondering na allemaal in het zwart. Opel plukte zwarte exemplaren van de Omega 3000 van zijn productielijn en stuurde die naar Irmscher voor de ombouw.

Vandaag

Een Opel Omega Evo 500 vinden is geen eenvoudige opgave. Vandaag zouden er nog maar een 200-tal exemplaren in roulatie zijn, waarvan de meeste zich wellicht in Duitsland bevinden. Ons buurland als startpunt nemen voor je zoektocht is dus een goed begin. Reken op minstens € 12.000 voor exemplaren met heel wat vorige eigenaars en een hoge kilometerstand, en op het dubbele voor een versie met een betere geschiedenis. Goedkoper dan een Lotus Omega dus, en met zijn beperktere productie ook een stuk exclusiever.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.