Het verhaal van de Opel Speedster begint eind jaren 90. Lotus had nog
steeds de eerste generatie van zijn kleine Elise in het gamma, maar het zag er
niet naar uit dat die de normen voor de crashtests van 2000 zou halen. Omdat de
Britten niet voldoende financiële middelen hadden – een rode draad doorheen de
Lotus-geschiedenis – om een nieuw platform te ontwikkelen dat wel aan de
veiligheidsnormen zou voldoen, zocht het hulp.
Prestige
Ex-eigenaar General Motors sprong in de bres. Als Lotus een auto voor
het merk zou ontwikkelen en bouwen, wilde GM wel voor het nodige budget zorgen.
Bovendien kon het voor Opel wel een echte plezierauto gebruiken om het
merkimago een boost te geven. Lotus ging akkoord, en bouwde de Opel-versie
zelfs in zijn fabriek in Hethel, naast… de Lotus Elise.
Tweede Elise
In 1999 werd het conceptmodel van de Opel Speedster voorgesteld op het
salon van Genève, en in 2001 ging de Speedster in productie. Lotus lanceerde
rond die tijd ook de tweede generatie van de Elise, en ontwikkelde beide
modellen dus zowat gelijktijdig. Alleen kreeg de nieuwe Elise een atmosferische
1.8 van Toyota-makelij, terwijl de Opel Speedster een huiseigen atmosferische
2.2 zou gebruiken.
Turbo
Die 2.2 produceerde 147 pk, ruim voldoende om de Speedster in minder dan
6 seconden naar 100 km/u te stuwen. Toch gingen er stemmen op voor meer
vermogen, en in 2003 kwam Opel met een antwoord: de 2.0 Turbo. Vanaf 2004 werd
dat ook de enige motorvariant in de Speedster. De 0-100-tijd ging met een volle
seconden naar beneden, de topsnelheid bedroeg net geen 250 km/u. In 2005 werd
de productie van de Speedster stopgezet.
Vandaag
Het Opel-logo vooraan zorgt ervoor dat de prijzen in de zoekertjes iets
lager liggen dan die van de nauw verwante Lotus Elise. Reken op € 20.000 tot €
25.000 voor een exemplaar met de atmosferische 2.2, en op zo’n € 30.000 voor
een zeldzamere 2.0 Turbo. Kijk zoals steeds uit naar een exemplaar met een
volledige onderhoudsgeschiedenis: een regelmatig en nauwkeurig onderhoud zorgt
bij deze roadster voor weinig problemen.
Over de auteur: Bervoets Wim
Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...