Vergeten model: Opel Speedster, die andere Lotus Elise

De geschiedenis van Lotus is op meerdere punten verbonden met GM. Het Britse merk was ooit eigendom van GM en bouwde een radicale versie van de Opel Omega, maar maakte ook de best sturende Opel ooit.

  • Bervoets Wim
  • 29 december 2017
  • Divers

Het verhaal van de Opel Speedster begint eind jaren 90. Lotus had nog steeds de eerste generatie van zijn kleine Elise in het gamma, maar het zag er niet naar uit dat die de normen voor de crashtests van 2000 zou halen. Omdat de Britten niet voldoende financiële middelen hadden – een rode draad doorheen de Lotus-geschiedenis – om een nieuw platform te ontwikkelen dat wel aan de veiligheidsnormen zou voldoen, zocht het hulp.

Prestige

Ex-eigenaar General Motors sprong in de bres. Als Lotus een auto voor het merk zou ontwikkelen en bouwen, wilde GM wel voor het nodige budget zorgen. Bovendien kon het voor Opel wel een echte plezierauto gebruiken om het merkimago een boost te geven. Lotus ging akkoord, en bouwde de Opel-versie zelfs in zijn fabriek in Hethel, naast… de Lotus Elise.

Tweede Elise

In 1999 werd het conceptmodel van de Opel Speedster voorgesteld op het salon van Genève, en in 2001 ging de Speedster in productie. Lotus lanceerde rond die tijd ook de tweede generatie van de Elise, en ontwikkelde beide modellen dus zowat gelijktijdig. Alleen kreeg de nieuwe Elise een atmosferische 1.8 van Toyota-makelij, terwijl de Opel Speedster een huiseigen atmosferische 2.2 zou gebruiken.

Turbo

Die 2.2 produceerde 147 pk, ruim voldoende om de Speedster in minder dan 6 seconden naar 100 km/u te stuwen. Toch gingen er stemmen op voor meer vermogen, en in 2003 kwam Opel met een antwoord: de 2.0 Turbo. Vanaf 2004 werd dat ook de enige motorvariant in de Speedster. De 0-100-tijd ging met een volle seconden naar beneden, de topsnelheid bedroeg net geen 250 km/u. In 2005 werd de productie van de Speedster stopgezet.

Vandaag

Het Opel-logo vooraan zorgt ervoor dat de prijzen in de zoekertjes iets lager liggen dan die van de nauw verwante Lotus Elise. Reken op € 20.000 tot € 25.000 voor een exemplaar met de atmosferische 2.2, en op zo’n € 30.000 voor een zeldzamere 2.0 Turbo. Kijk zoals steeds uit naar een exemplaar met een volledige onderhoudsgeschiedenis: een regelmatig en nauwkeurig onderhoud zorgt bij deze roadster voor weinig problemen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km