Vergeten model: Peugeot 309 GTI, beter dan de 205?

Bij de combinatie van “Peugeot”, “Youngtimer” en “GTI” denkt iedereen spontaan aan de 205 GTI. Het succes van dit “sterke nummer” was zo groot dat hij de andere GTI van het gamma in de schaduw zette. Nochtans had die zelf een paar sterke argumenten.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 juli 2020
  • Divers

Het is een understatement om te beweren dat de geboorte van de 309 niet eenvoudig is geweest… Aanvankelijk was het model gepland voor het Talbot-gamma, maar omdat Peugeot plots besliste om dat merk te schrappen werd de middelgrote berline snel-snel hertekend om in het gamma te passen. Dat was ook maar logisch, want de 309 stond op het platform van de 205. De 309 kwam op de markt in 1985 en was behoorlijk modern, met voorwielaandrijving en een kofferklep, maar hij miste karakter.

Vergeten model: Peugeot 309 GTI, beter dan de 205?

Peugeot reageerde gelukkig snel: een dik jaar na zijn lancering onthulde het merk al de GTI-versie. Die werd aangedreven door de gekende XU-viercilinder van 1,9 liter, die hier 130 pk ontwikkelde. Zijn prestaties waren schitterend: een top van meer dan 200 km/u en een sprinttijd van minder dan 30 seconden over de kilometer vanuit stilstand. Maar ondanks het ruimere interieur en het iets meer vergevingsgezinde rijgedrag dan zijn kleine broer kende de 309 GTI niet het succes van de 205 GTI.

Vergeten model: Peugeot 309 GTI, beter dan de 205?

16 kleppen

In 1990 trok Peugeot het doek van zijn ultieme wapen: de 309 GTI 16. De 16 stond voor het aantal kleppen, die hem niet alleen een heel andere geloofwaardigheid gaven bij een tooggesprek, maar waardoor dappere XU er 160 pk uitperste bij 6.500 o/m. Deze scherpere motor gaf de 309 vleugels, waardoor hij voortaan aan 220 km/u over Duitse snelwegen kon stormen en in veel minder dan 8 seconden naar de 100 km/u kon sprinten.

Vergeten model: Peugeot 309 GTI, beter dan de 205?

Dure vogel

De sportieve 309 was tot 1993 verkrijgbaar als GTI en als GTI 16. Vandaag zijn ze moeilijk te vinden op de tweedehandsmarkt. Ze werden tot een tiental jaar geleden scheef bekeken of getuned, toen ze voor minder dan 5.000 euro van eigenaar wisselden. Vandaag is er echter een publiek van kenners dat op zoek is naar een origineel model. Die mensen zijn bereid 10.000 tot zelfs 15.000 euro (voor een GTI 16) neer te tellen voor een exemplaar in goede staat. Opgelet: de versies met katalysator hebben een tiental pk minder te geven.

Vergeten model: Peugeot 309 GTI, beter dan de 205?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km