Alfa Romeo
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Saai en wat bourgeois, de Peugeot 504? Dat geldt in elk geval niet voor de coupé- en cabrioversies, die een bijzonder sexy lijn hebben. In 2018 herinnerde het merk met de bijzonder gesmaakte e Legend concept trouwens aan dit glorieuze model!
De Peugeot 504 wordt in 1968 gelanceerd als opvolger van de 404. De serieuze en wat bourgeois berline krijgt al snel het gezelschap van meer glamoureuze varianten: de coupé en de cabrio worden immers al het daaropvolgende jaar voorgesteld! De sexy looks gaan echter niet gepaard met supersonische prestaties, want bij de lancering zijn de twee modellen enkel beschikbaar met een 1,8 liter grote viercilinder die een honderdtal pk levert.
Het jaar daarop gaf Peugeot de 504 wat meer spierkracht door de motor op te boren tot 2 liter. Het vermogen nam licht toe, maar vooral vooral wat het koppel betreft, was het verschil groter. Deze eerste versie, met zijn schuine drievoudige achterlichten en verchroomde bumpers, is zonder twijfel de meest gewilde van allemaal!
In 1974 kregen de 504 Coupé en Cabriolet een gloednieuwe motor: de beroemde V6 PRV (Peugeot-Renault-Volvo). Dit blok leverde 136 pk en bracht naast vermogen ook een suggestiever geluid. Dat maakte hem niet noodzakelijk tot een meesterwerk, want de motor legde ook meer gewicht op de vooras, terwijl het verbruik beduidend hoger was. De komst van deze motor gaat ook gepaard met een facelift die de 504 moderniseert... en hem iets van zijn oorspronkelijke finesse doet verliezen.
In 1977 herzag Peugeot het gamma: de 2-liter 4-cilinder kwam terug, terwijl de cabrio niet langer met de V6 verkrijgbaar was. De coupé was wel nog beschikbaar met de V6, maar dan met injectie en een vijfversnellingsbak. Als je een 504 met zescilinder wil, is dat waarschijnlijk de versie om voor te gaan! Tenslotte kreeg de 504 in 1979, voor de laatste 4 jaar van zijn carrière, plastic bumpers en ook de vijfversnellingsbak op de viercilinder.
Met meer dan 26.000 gebouwde exemplaren is de 504 Coupé niet echt zeldzaam in zoekertjes. Reken tussen de 10.000 en 20.000 euro voor een exemplaar in goede staat, afhankelijk van het jaar en de motor. Voor de cabriolet liggen de zaken wat ingewikkelder: er werden minder dan 10.000 exemplaren gebouwd, en hij is dus beduidend zeldzamer en ook duurder: van 28.000 euro tot bijna 40.000 euro als je een zeldzame V6 versie vindt!
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.