Vergeten model: Peugeot 504 Coupé / Cabrio, het koopje van het moment?

Saai en wat bourgeois, de Peugeot 504? Dat geldt in elk geval niet voor de coupé- en cabrioversies, die een bijzonder sexy lijn hebben. In 2018 herinnerde het merk met de bijzonder gesmaakte e Legend concept trouwens aan dit glorieuze model!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 april 2022
  • Divers
  • 12.781 weergaven

De Peugeot 504 wordt in 1968 gelanceerd als opvolger van de 404. De serieuze en wat bourgeois berline krijgt al snel het gezelschap van meer glamoureuze varianten: de coupé en de cabrio worden immers al het daaropvolgende jaar voorgesteld! De sexy looks gaan echter niet gepaard met supersonische prestaties, want bij de lancering zijn de twee modellen enkel beschikbaar met een 1,8 liter grote viercilinder die een honderdtal pk levert. 

De meest gewilde van alle 504’s?

Het jaar daarop gaf Peugeot de 504 wat meer spierkracht door de motor op te boren tot 2 liter. Het vermogen nam licht toe, maar vooral vooral wat het koppel betreft, was het verschil groter. Deze eerste versie, met zijn schuine drievoudige achterlichten en verchroomde bumpers, is zonder twijfel de meest gewilde van allemaal!

V6

In 1974 kregen de 504 Coupé en Cabriolet een gloednieuwe motor: de beroemde V6 PRV (Peugeot-Renault-Volvo). Dit blok leverde 136 pk en bracht naast vermogen ook een suggestiever geluid. Dat maakte hem niet noodzakelijk tot een meesterwerk, want de motor legde ook meer gewicht op de vooras, terwijl het verbruik beduidend hoger was. De komst van deze motor gaat ook gepaard met een facelift die de 504 moderniseert... en hem iets van zijn oorspronkelijke finesse doet verliezen.

Het einde van zijn carrière


In 1977 herzag Peugeot het gamma: de 2-liter 4-cilinder kwam terug, terwijl de cabrio niet langer met de V6 verkrijgbaar was. De coupé was wel nog beschikbaar met de V6, maar dan met injectie en een vijfversnellingsbak. Als je een 504 met zescilinder wil, is dat waarschijnlijk de versie om voor te gaan! Tenslotte kreeg de 504 in 1979, voor de laatste 4 jaar van zijn carrière, plastic bumpers en ook de vijfversnellingsbak op de viercilinder.

Vandaag

Met meer dan 26.000 gebouwde exemplaren is de 504 Coupé niet echt zeldzaam in zoekertjes. Reken tussen de 10.000 en 20.000 euro voor een exemplaar in goede staat, afhankelijk van het jaar en de motor. Voor de cabriolet liggen de zaken wat ingewikkelder: er werden minder dan 10.000 exemplaren gebouwd, en hij is dus beduidend zeldzamer en ook duurder: van 28.000 euro tot bijna 40.000 euro als je een zeldzame V6 versie vindt!

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

Een bijzonder dunne batterij, een rijbereik tot 450 km en 204 pk… de MG4 is van plan voor opschudding te zorgen in het segment van de compacte elektrische berlines!

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai trekt eindelijk het doek van de langverwachte Ioniq 6. Zijn strakke design zorgt voor een recordluchtweerstandscoëfficiënt.

DS: weg met al die schermen!

DS: weg met al die schermen!

Dat zei de hoofddesigner van het merk, Thierry Métroz, in een interview bij de Britse collega’s van Autocar.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km