Vergeten model: Porsche 356/B Carrera GTL Abarth, onvervulde lotsbestemming

Helemaal aan het begin van de jaren 1950 domineerden Italiaanse auto’s grotendeels de toerismewagenraces. Ferry Porsche zag in dat hij om de Italianen te kloppen beter met een van hen in zee zou gaan.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 maart 2020
  • Divers
  • 1.089 weergaven

De Porsche 356 ontstond in 1948 en was een uitstekende sportwagen. In de juiste handen kon hij verbluffend wendbaar voor de dag komen. Zijn bescheiden motor en hoge gewicht weerhielden hem er echter van om echt uit te blinken in de autosport. Ferry Porsche trok daarom naar Italië voor een succesrecept: een meer gestroomlijnd en lichter koetswerk. Na wat geflirt met Zagato koos hij uiteindelijk voor Carlo Abarth.

Vergeten model: Porsche 356/B Carrera GTL Abarth, onvervulde lotsbestemming

Duits hart, Italiaans kleedje

Carlo Abarth sprak gelukkig zeer goed Duits en bood een verleidelijke formule aan: een koetswerk in aluminium, dat lager en lichter was en een veel betere luchtweerstandscoëfficiënt kende. Het idee sprak Ferry Porsche aan, temeer omdat zijn lastenboek werd gerespecteerd: de motor, de versnellingsbak, de besturing en het remsysteem bleven onaangeroerd. Porsche bestelde 20 auto’s en nam een optie op nog 20 exemplaren extra.

Vergeten model: Porsche 356/B Carrera GTL Abarth, onvervulde lotsbestemming

Veelbelovend debuut

Het begin was bemoedigend en Carlo Abarth ging nog een stapje verder door een uitlaatsysteem op maat te bedenken, zijn grote specialiteit. De motor, die in de basis 115 pk ontwikkelde, kreeg er tot 20 extra paardjes bij. Later zou zelfs een tweeliter van 180 pk worden gebruikt. De resultaten in de autosport volgden al snel: de kleine Porsche won in zijn categorie drie jaar op rij de 24 Uur van Le Mans en de 1.000 kilometer van de Nürburgring.

Vergeten model: Porsche 356/B Carrera GTL Abarth, onvervulde lotsbestemming

Gebroken relatie

Helaas begon de verhouding tussen de twee heren fout te lopen. In Duitsland werd gemopperd dat Porsche geen winnende auto kon maken uit volledig Duitse onderdelen. Ferry Porsche verweet Abarth een te lage kwaliteit en besliste uiteindelijk om het avontuur niet verder te zetten door de optie op 20 extra exemplaren niet op te nemen. Zo kwam in 1961 na slechts een twintigtal stuks een definitief einde aan een van de mooiste Porsches ooit. Helaas…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km