Citroen
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Halverwege de jaren ’70 wou Renault de kloof dichten tussen de kleine en populaire R5 en de zeer comfortabele R16. Die taak was voor de R14. Hij kwam in 1976 op de markt en verraste in de eerste plaats met zijn uiterlijk: vandaag mag hij er dan wat anoniem uitzien, maar destijds werd hij als zeer vooruitstrevend ervaren. Bij zijn lancering ontving hij trouwens de “Grote Prijs voor Industriële Esthetiek”. Alsjeblieft!
Naast zijn ongebruikelijke look onderscheidde de R14 zich vooral door zijn praktische aspecten en zijn technische architectuur: een kofferklep, neerklapbare achterbank, veel binnenruimte, voorwielaandrijving, een lichtmetalen, dwars ingeplante motor,… Destijds was dat al een knap visitekaartje.
Met 57 pk uit een klein 1,2-litertje was de R14 geen voorbeeld van dynamiek. De kritiek van destijds was vooral gericht tegen zijn wollige rijgedrag en zijn zeer bescheiden prestaties. Voor dat laatste probleem reageerde Renault een paar keer door het vermogen wat op te krikken, met bijvoorbeeld 70 pk in de TS, die bovendien een vijfversnellingsbak kreeg. In 1983 verving Renault de 14 door de 9.
Goed om weten:
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?